Články


Zjistěte si, kolik zaplatíte při registraci ojetiny

16 komentářů 2008-11-30 Přečteno: 5 759x

Od Nového roku se bude platit za převod starého vozu. Ve velkém technickém průkazu auta můžete zjistit, do které kategorie vaše auto spadá.

Jak zjistit, kolik bude muset nový majitel při přepisu staršího auta zaplatit? Řídit se podle roku výroby vozu lze, ale pouze orientačně – systém homologací byl v 90. letech dost složitý a odlišný v různých státech, mnohé vozy splňovaly už tenkrát pozdější přísnější normy. Například Škoda Octavia roku výroby 1996 se už vejde do normy Euro III. Naopak Škoda Felicia mohla být registrována v roce 1997, ale plní pouze starší normu Euro I.

Směrodatný je proto velký technický průkaz vozu (v nové podobě Osvědčení o registraci vozidla), kde na druhé straně (ta s technickými údaji) najdete v kolonce "Emise" číslo směrnice. Podle ní pak v tabulce najdete příslušnou normu Euro I až Euro III, kterou motor vašeho vozu plní.

Pozor, jiná čísla směrnic se týkají osobních a jiná užitkových vozů. Konkrétní příklad? "Třeba Škoda Felicia z roku 1996 bude plnit normu Euro II a při převodu se bude platit třítisícový poplatek; zatímco Felicia pick-up bude plnit pouze Euro I a platit se bude pět tisíc," přibližuje možné problémy Petr Říha, vedoucí motorové zkušebny organizace Dekra, která v Česku provozuje Stanice technické kontroly. Někdy však mohou čekat majitele ojetin problémy – to když v technickém průkazu žádné číslo směrnice nenajdou. "Stává se to často u vozů zhruba do roku výroby 1994, kdy se u individuálních dovozů mnohdy kolonka nevyplňovala. Nikdo se tím moc nezatěžoval, ostatně nešlo o peníze," říká Petr Říha. Ale teď už o ně jde. A když nebude v tomto ohledu jasno, bude to znamenat další výdaje na zjišťování přes Stanici technické kontroly či oficiálního českého importéra – systémové řešení však ministerstvo dopravy teprve hledá. Skoro každého napadne, že by stačilo zajet do Stanice měření emisí a údaj zjistit, to však nepomůže. "Hodnoty pro směrnice EHK se zjišťovaly při homologaci auta na takzvaném dynamometru, což je složité a drahé zařízení. Emisní stanice zjišťují na mnohem jednodušších přístrojích pouze to, zda je motor vozidla seřízen podle předpisu výrobce," vysvětluje Petr Říha.

Kolik dáte za převod auta

Platí se podle toho, jakou směrnici EURO vůz plní. Jak to poznáte? Ve velkém technickém průkazu v kolonce Emise najdete číslo směrnice EHK nebo EHS/ES a podle převodní tabulky zjistíte, jestli váš vůz z let výroby 1992 až 1999 plní normu Euro 0, Euro I nebo Euro II, a zda tedy při přepisu zaplatíte deset, pět, nebo tři tisíce korun. Pokud žádné číslo v TP nenajdete, obraťte se pro radu na STK.

Euro 0 – 10 000 Kč *EHS/ES: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491 *EHK: 15 R00, 15 R01, 15 R02, 15 R03, 15 R04, 83 R00 A, 83 R00 B, 83 R01 A, 83 R01 B – platí pro M1 s max. hmotností nad 2 500 kg, obsaditelností nad 6 osob, v terénním provedení M1G + vozidla N1.

Euro I – 5 000 Kč *EHS/ES: 91/441, 93/59, 94/12 – u N1, M1 s obsaditelností více než 6 osob a max. hmotností přes 2 500 kg *EHK: 83 R01 B – pouze M1 s maximální hmotností do 2 500kg, s obsaditelností do max. 6 osob a v neterénním provedení; 83 R02 B, 83 R03 B – u N1, M1 s obsaditelností více než 6 osob a max. hmotností více než 2 500 kg.

Euro II – 3 000 Kč *EHS/ES: 94/12/ (pouze M1), 96/44, 96/69, 98/77 *EHK: 83 R03 B – pouze M1 s obsaditelností do 6 osob (včetně) s max. hmotností do 2 500 kg (včetně), 83 R04 B.

Autoři: Roman Švidrnoch MF DNES

Pokud je kolonka v průkazu prázdná nebo úplně chybí (staré průkazy – knížečky), měl by příští majitel zaplatit při registraci nejvyšší sazbu, 10 tisíc korun.

Musíte prokázat, že je ekologické

Bude však docela dost vozů, kterým údaj, z něhož lze vyvodit jejich ekologičnost, v techničáku chybí – a přesto plní minimálně normu Euro I, což znamená úsporu pěti tisíc korun. Týká se to především aut do roku výroby 1995, protože do té doby se na zápis emisního limitu do velkého technického průkazu moc nehledělo. "Zákon přímo stanoví, že směrodatný je údaj v osvědčení o registraci vozidla (VTP). Pokud v něm žádný zápis není a majitel je přesvědčen, že jeho auto plní alespoň normu Euro I, bude muset tuto skutečnost věrohodně prokázat," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová. A jak to prokáže? Jasný návod až do tohoto pondělí chyběl – přestože zákon prošel parlamentem před třemi měsíci a platit začne za dva týdny, nedokázalo ministerstvo dopravy "metodický pokyn" včas připravit a nechávalo řidiče v nejistotě, kam se vlastně mají obrátit. "Za věrohodné prokázání plnění emisního limitu se považuje vyjádření výrobce či jeho akreditovaného zástupce, nebo společnosti Dekra Automobil," říká nyní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Obracet se tedy můžete na stanice technické kontroly Dekra, které jsou akreditované pro vydávání "emisních povolenek" k vjezdu do německých měst.

Za potvrzení z Dekry zaplatíte zhruba tisícikorunu

Jak to bude v praxi vypadat? Majitel vozu, který má v TP kolonku "emise" prázdnou nebo ji ve starých průkazech (bílá knížečka) nemá vůbec, přijede do Dekry s vozem na takzvanou evidenční kontrolu. Ta jej bude stát od 150 do 300 korun. "Pak je třeba potvrzení z evidenčky poslat společně s kopií VTP na centrálu Dekry, buď prostřednictvím STK, nebo i samostatně, poštou nebo mailem. My údaj o emisích zjistíme a vystavíme písemné potvrzení. S ním pak majitel půjde na evidenci vozidel, kde jej při přepisu auta úředník do technického průkazu doplní," popisuje postup vedoucí motorové zkušebny Dekry Petr Říha. Asi nejdůležitější je, kolik to bude stát a zda se to u auta za pár tisíc vyplatí. "Řeknu to tak: když nepomůžeme, tedy zjistíme Euro 0, nebudeme účtovat nic. Pokud zjistíme třeba Euro I, bude poplatek řádově nižší než ekologická daň. Konkrétně to není rozhodnuto, ale nebude to víc než třeba tisíc korun,"

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Starý techničák 16 Tomasssr londracek
8 let, 5 měsíců Starý techničák


Články