Články


Xenonové světlomety (výbojky)

2008-08-19 Přečteno: 4 300x

Xenonové světlomety (výbojky)

Xenonové světlomety jsou světlomety, jejichž zdrojem světla je výbojka. Mají vysoký světelný výkon, kompaktní rozměry a dlouhou životnost. Zdrojem světla u xenonových světlometů je výbojka.Světlo se vytváří vznikem výboje mezi dvěma elektrodami, které jsou umístěny v baňce naplněné inertním (netečným) plynem. V oblasti zniku elektrického výboje má baňka zhruba velikost hrášku.

Xenonová výbojka

Elektrický oblouk je zapálen vysokonapěťovým impulzem několik tisíc voltů. Zdrojem tak velkého napěťového impulsu je zapalovací modul. Barvu vzniklého elektrického oblouku ovlivňuje složení použitého inertního plynu. V případě xenonových světlometů je použit právě plyn zvaný Xenon. Barevné spektrum xenonové výbojky se pak blíží spektru denního světla. Barevná teplota denního světla je 5 200 K, xenonových výbojek je 4 100 K a u halogenových žárovek je přibližně 3 200K. Xenon také pomáhá rychlému náběhu elektrické výbojky do plného výkonu tak, aby výbojka splnila náročná kriteria automobilového průmyslu.

Mezi přednosti xenonových světlometů patří:

# přibližně 2,5krát více světla než halogenová žárovka (při stejném příkonu) # větší dosvit světelného kuželu # v blízkosti vozu je světlo rozptýlenější # ve srovnání s halogenovou žárovkou má 6× vyšší životnost, cca. 3 000 hod

Xenonové výbojky potřebují ke své správné funkci podpůrné systémy jako elektronickou řídící jednotku a startér Předpisy pro xenonové světlomety stanovují, že vůz musí být vybaven automatickým nastavováním sklonu světlometů a ostřikovačem. Xenonové světlomety jsou vlastně kombinací xenonové výbojky a halogenové žárovky. Klasické xenonové světlomety jsou pouze jako potkávací světla, dálková světla obstarává klasická halogenová žárovka. Pokud jsou i dálková světla tvořena xenonovou výbojkou hovoříme o tzv. bixenonových světlometech.

http://www.mychak-tym.cz/?p=p_407&sName=Osv%ECtlen%ED


Upozornění: Výrobky splňují všechny požadavky nových směrnic Evopské Unie (prohlášení o shodě – značka CE) a dále jsou homologovány pro provoz v motorových vozidlech z hlediska elektromagnetické kompatibility (homologace e11), ale nejsou schváleny pro provoz na veřejných komunikacích. Hlavními důvody, které ztěžují schválení jsou rozdílné postupy pro instalace v jednotlivých vozidlech. V závislosti na konstrukci originálních reflektorů vyžaduje instalace menší či větší zásah do jejich konstrukce, který může u některých vozitel způsobit trvalou změnu některých dílů vozu (např. zadní kryt reflektoru apod.) Proto naše sady doporučujeme výhradně pro provoz mimo veřejné komunikace. Montáž doporučujeme provádět pouze v odborné firmě, zabývající se elektroinstalacemi vozidel. Přestože jsou xenonové výbojky při výrobě přesně usazeny v normovaných paticích pro autožárovky, je nezbytné provést po montáži nové seřízení reflektorů v autoservise. Funkce výškové regulace reflektorů zůstává ve všech případech zachována.


Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články