Články


Vozit v autě rezervu už možná nebude povinné

28 komentářů 2009-01-22 Přečteno: 3 476x

Ušetřit místo pro náklad tím, že z kufru vyndáte rezervní kolo? Dnes za to hrozí pokuta až do 2 000 korun. V létě už to zřejmě bude jinak. Ministerstvo dopravy totiž připravuje změnu povinné výbavy, v níž se už s náhradním kolem nepočítá.

Proč to půjde bez náhradního kola Jízda bez rezervy, která je v Česku součástí povinné výbavy od roku 1972, je v řadě evropských zemích běžnou záležitostí. Lídrem je v tomto směru Německo, kde více než půlka prodaných aut odjíždí z autosalonů bez rezervy. "Moderní pneumatiky jsou odolnější, prakticky každý má mobilní telefon, díky němuž si může zavolat pomoc známého nebo asistenční služby, je tu široká síť pneuservisů a především existují výrobky, které autu i přes defekt dovolí pokračovat v jízdě," objasňuje nápad ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka, podle něhož je nezanedbatelný i ekologický pohled na věc. "Auto bez rezervy je lehčí, má nižší spotřebu a z toho vyplývají i nižší emise oxidu uhličitého,"

Za rezervu musíte mít náhradu

Jen tak vyjet na silnici bez zajištění v případě defektu ale nepůjde. Bude to možné, jen když motorista poveze sadu na opravu, nebo bude mít vůz vybavený pneumatikami, které umožní dojezd do servisu i bez toho, aniž by bylo nutné kolo měnit okamžitě na silnici. Pro většinu řidičů bude nejlepší náhradou rezervy sada na opravu, která se připojí na ventilek poškozené gumy, kam kompresor nažene tmel a vzduch. Díra se tím během chvíle ucpe pneumatika se zároveň nafoukne. Dojezd auta je pak až 200 kilometrů a jeho rychlost bývá omezena na 80 kilometrů za hodinu.
Výhodou je poměrně přijatelná cena a fakt, že se dá použít na jakékoliv osobní auto. Cena podobných sad se pohybuje okolo dvou tisíc korun. Je však ještě potřeba počítat s tím, že tmelová náplň se musí obvykle po třech letech vyměnit za novou, která stojí 500 až 600 korun. A to i když sada nebyla použita.Další výhodou jsou její rozměry. Například sada ContiComfortkit má rozměry přibližně 20 x 30 x 10 centimetrů a váží dva a půl kilogramu. To je o 15 kilogramů méně, než kolik váží náhradní kolo.

Pneumatika, kterou měnit nemusíte

Další, avšak dražší možností je takzvaná runflatová pneumatika, běžně používaná na automobilech BMW. S tou se dá jet až 200 kilometrů i po defektu. "Když řidič píchne, čidla snímající nahuštění kol ho o tom informují. Pak je potřeba zjistit, jak moc vzduch z kola uchází. Když je únik menší, nemusí to být vůbec vidět, protože kolo si díky pevné bočnici drží tvar, jako když je nahuštěné. Nemění se ani jízdní komfort. Po zjištění defektu doporučujeme snížit rychlost na 80 kilometrů za hodinu a kolo občas kontrolovat, případně ho dofouknout. I tak se dá jet třeba 200 kilometrů k nejbližšímu dealerovi nebo do jakéhokoliv pneuservisu, kde runflat vymění za běžnou pneumatiku," říká servisní technik firmy Autec Group Jakub Hruška. Nevýhodou však může být cena runflatových gum.

Povinná bude asi i reflexní vesta

Povinná rezerva by podle Karla Hanzelky nemusela být jedinou změnou v povinné výbavě. Na ministerstvu dopravy se řeší, zda bude pro všechny nutné vozit náhradní žárovky světel a úpravy se zřejmě dotknout i povinného obsahu autolékárničky. Rozšířit by se naopak mohla o reflexní vestu, formulář o nehodě,

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
ContiComfortKit 28 spider44 Speee
7 let, 1 měsíců
ContiComfortKit

Foto galerie


Články