Články


Test Lancer Evolution X SST 2009

14 komentářů 2009-01-24 Přečteno: 5 022x

Soukromy test Evo X SST

Tak jsem se konecne dostal k opravdovemu otestovani vrcholne verze Lanceru Evo X. Drive jsem uz zkousel mene vybavene Evo X s klasickym manualem, bez velke navigace a luxusnich doplnku. Zkousene auto je tedy predvadeci vuz v nejvyssi vybave, jako napr. dvouspojkova robotizovana prevodovka SST, Mitsubishi Multi Communication System s velkym 16:9 displayem, s celosvetovou GPS navigaci, 30GB HDD, DVD, bluetoothem atd..., sedacky jsou genuine Recaro v kuzi/alcantra apod.

Toto "vozidlo" je vykladni skrini know-how Mitsubishi Motors Company a opravdu si ti kluci japonsti dali zalezet. Auto bylo dale vybaveno anti-carjackingovym systemem, kdy se po kradezi po 3 km samo zastavi a zavola 112 na Policii kdekoliv v siti GSM s udanim polohy. Dealer auto dale vybavil originalnim cipem Ralliart a vyfukem se sportovnimi katalyzatory, motor ma nyni 343koni a 430Nm, uprava je legalni, je zapsana v technickem prukazu a neovlivnuje vysi tovarni zaruky (3 roky nebo 100.000km s moznosti (za priplatek) rozsireni na 5 let a 150.000km). Cena vozidla je 51.000EUR vcetne DPH, t;j; asi 42.000EUR bez DPH pro export do EU. Auto ma najeto 1200km, tech 200km jsem s nim ujel ja ve velmi ruznych podminkach, dalnice/mesto, velke parkoviste u zeleznice, kde se daji delat sprinty, serpentiny apod. Za tech 200km se neda auto cele poznat, ale da se udelat docela slusny obrazek, zejmena, kdyz je z cim porovnavat, ja sam jsem vlastnil dirve Imprezu GT Turbo podobne koncepce (2litr turbo, 4x4 pohon) a dale nynejsi Evo VIII), takze si myslim, ze mam s cim srovnavat. Tohle auto ma k MMC nalakat potencionalni zakazniky od jinych znacek, zejmena Audi S3,S4, BMW 330i, M3 a SMG, Mercedes C AMG apod. Evo X s manualem a v nizsi vybave je zejmena urceno pro motorsport a zavodni upravy, tam je klientela uz dana, jsou to vetsinou lidi, co uz meli Evo nizsich generaci, nebo presli od Subaru, protoze se jim prestal libit design.

takze, jdu na to:

 

Exterier:

karoserie je klasicky kompaktni sedan, rozmery mirne vetsi nez Lancer predchozi generace, opticky se mi ale jevi mensi. Libi se mi agresivne vyhlizejici negativne ukrojena predni maska. Nelibi se mi zadni kridlo, a to jak tvar, tak zejmena jeho material, nebot se jiz nejedna o karbon, ale obycejny plast! Nastupovani (i dozadu) je bezprobleove, vsude je dost mista i pro nohy (dokonce i vzadu nad hlavou - oproti Sporbacku...) a to mam 195cm. Moc se mi nelibi barevna paleta u Eva X. Neni v nem klasicka cervena (tak typicka pro zavodni Mitsubishi!), je jen vinove cervena metaliza, take jine odstiny jsou "neprave" barvy. Tahle bila (slonova kost) mi taky nejde prilis pod nos, ztraci se krasne a agresivni linie karoserie. Stejny problem je u cerne...ale jedna se jen o muj subjektivni dojem, uznavam, ze se to nekomu jinemu libit muze.

 

Kufr je maly, objem zhlavy nevim, ale bude to nekde u 300litru. U MMC zrejme nezamysleli vyprojektovat stehovak a dokonale se jim to povedlo. Je to proto, ze kvuli rozdeleni hmotnosti, se baterie a akumlator nastehovali za zadni sedadla a prostor kufru vyrazne zkratili oproti seriovemu autu. Pod kobercem je dale vana na naradi (ale nechtel bych tim neco spravovat) a ta je ulozena v plytkem prostoru, kde kdysi byvala rezerva. S tou (ani dojezdove kolo) MMC vsak uz asi vubec nepocita, nebot je to uz druhe Exo X, u ktereho zcela chybi. Pritom pneumatiky nejsou Runflat (ty totiz nemaji takovy vykon a prilnavost , jako zdejsi spickove Dunlopy SP Sport 245/40 R18). Je to sice (moje) zvrhlost, ale fakt nevim, kam bych dal nadrz na LPG :-) asi bych musel presadit ten ostrikovac a tu baterku...pristihl jsem se, ze o tom dokonce vazne premyslim... :-) a to zejmena pri pohledu na palubni pocitac, ktery jsem pred vracenim auta dealerovi pro jistotu vygumoval, aby nevidel tech silenych prumernych 24l/100km...jinymi slovy dal mi auto s plnou nadrzi, vratil jsem jej na rezervu a ujel jen 200kilaku...no asi si to ale spocita sam i bez toho compu... :-(

 

Interier:

Je velmi hezky, robustni, z kvalitnich materialu a velmi dobrem slicovani plastu. Zde MMC udelala obrovsky krok vpred. Nove pro me byly samozrejme hlavne "padla" pod volantem, ktere ovladaji dvouspojkovovu prevodovku SST. Z vnitrkem jsem se rychle szil, vse je tam, kde ma byt, oproti "normalnimu" autu je zde par tlacitek navic, zejmena ovladani diferencialu, stabilizacniho systemu, trech!!! jizdnich modu (Normal, Sport a Super Sport). Pred ridicem jsou dva velke budiky (Otackomer a Rychlomer, jez konci na impozantnich 300km/h). Mezi budiky je oranzovy display, na kterem se prepinacem INFO da vyloudit z ECU spousty udaju (namatkou: provozni teploty - olej, voda, kilometry, palubni pocitac, a hlavne Super AYC - on-line zobrazovani rozdeleni krouticiho momentu na zadni naprave. Display dale ukazuje aktualni nastaveni diferencialu (Tarmac, Gravel, Snow) a dokonce se mi stalo, ze ECU automaticky pri divokem hrabani kol pri prudkem odpalu z krizovatky na mokru prepla na "Gravel" a dala vice Mk dozadu, aby odlehcila prednim prokluzujicicm kolum. Zrejme cely clanek by si vyzadal popis Mitsubishi Multi Communication Systemu a protoze v temer zavodnim voze nejsem fanouskem podobnych "hracek", tak o nem nic nenapisujrn snad jen, ze vsechno funguje jak ma, zajimava je zejmena celosvetova navigace. K vozu nejsou zadne klicky, jen mala krabicka Keyless Entry, kterou je nutno mit u sebe, stara se o otevreni dveri a ze jde nastartovat motor. Ve "spinaci skrince" je otocny knoflik, kterym se startuje. Staci jej jen pootocit a pustit a motor se sam spusti. Taky se jim vypina, nebo se proste od auta odejde na cca 10m, motor se zastavi, okna vyjedou, dvere se uzamknou.

 

 

Jizdni dojmy:

Auto jede na D v rezimu "Normal" zcela krotce, jako kazdy bezny automat. Na krizovatce se musi stat na brzde, po odbrzdeni se plynule bez velkeho trhnuti rozjede, ale ne hned, nebot nema hydrodynamicky menic, ale robotizovanou dvouspojkovovu prevodovku. Ta je charakteristicka tim, ze ma zarazeny dva stupne najednou a jen prepnutim jedne spojky na druhou se (temer) zcela plynule prejde na dalsi stupen (nahoru, nebo dolu). Motoru jen poklesnou otacky...casova prodleva je minimalni, velka vyhoda je, ze se deje "v tahu" a bez jakehokoliv preruseni.

 

Dale ma auto velmi zajimavy mod "Sport". Radicka se prepne doleva k ridici a ten ma ted moznost radit bud sekvencne radickou (dopredu -, dozadu +), nebo padly pod volantem, aniz by jej ruce musely opustit. Prave padlo hazi vyssi rychlost, leve nizsi. Padla jsou silne navykova, misty jsem si pripadal jak Schumacher sveho casu ve Formuli 1. Pred krizovatkou jen 4x minus, pak plny plyn a rychle za sebou + a + a + :-) Je tak mozne se soustredit jen na jizdu a neztracet cas premyslenim a hledanim nejake paky. Prevodovka ma 6 opravdovych rychlosti (jak uz jsem psal nejde o rychlosti "virtualni" jako u tiptronicu kde je variator) a prave zarazeny stupen se zobrazuje rovnez na centralnim displayi mezi otackomerem a rychlomerem. Jeste zajimavejsi, (ale pro mestsky i dalnicni provoz zcela nepouzitelny) je mod "Super Sport". Auto je treba zastavit na nulu, koleckem u radici paky jej "zaradit". A pak se zacne dit peklo! Mod "Super Sport" drzi sam motor v 7000 otackach za minutu!!! Kdyz otacky vystreli, je treba radit, jinak auto kucka na omezovaci. Padlo + otacky spadnou na 4000, kola se protoci a hned uz jsou zase na 7000...padlo plus a tak dale, az do 250km/h! Auto zrychluje a doslova leti po asfaltu jak Gripen na startu, motor rve, pneumatiky se na nizsi rychlosti protaceji az do trojky (na sotoline), na pristrojovce blika snad vsechno co muze (hlavne stabilizacni system) hlava vam brutalne mlati do operadla a adrenalin se vylucuje do krve. Poprve jsem si pripadal jako kdybych vykradl banku a musel se rychle zdekovat i s prachama.

Brzdy: jedna se o klasicke ctyrpistkove Bremba, prumer kotoucu je zase o neco vetsi, standartni kola jsou totiz osmnactky. Zde neni co dodat, snad az na to, ze studene brzdy moc nebrzdi (na to bacha na prvni krizovatce) a je treba je zahrat, pak jsou uplne v pohode, nedostal jsem se az k jejich vadnutim (fading). Spotreba: jak uz jsem psal, pri testu jsem mel prumernych 24l/100km. Rekl bych, ze dlouhodobe (bez blbnuti) a podle predpisu by se z autem dalo jezdit za nejakych 10-11 litru, pod deset ale urcite ne, neni to zadny ekojezdec, jedna se o temer zavodni auto, je ale dost tezke, navic je to permanentni ctyrkolka, ktera prozene kdejaky supersport zvucneho jmena (snad krome nejvyssi rychlosti, ktera je pouze kolem 250km/h). Jizda v serpentinach: auto se chova naprosto neutralne, vytaci oblouky jako by jelo po kolejich, pneumatiky ani nepiskaji, elektronika a pohon 4x4 ma vse pod kontrolou, pokud se utrhne (a asi 2x jsem to umyslne prehnal), tak se sune bokem ze zatacky, ale porad se drzi a je ovladatelne v rizenem smyku jednou rukou.Kdo se to nauci, muze tak klidne jezdit do prace, akorat bude asi denne menit vsechny gumy. Ze se jede do kopce se ani nepozna, ostatni auta se jen tak mihaly kolem okynek a az po pohledu na rychlomer jsem zjistil, ze jedu vlastne skoro 160 do 12% stoupani plneho zatacek... Na dalnici jsem vyzkousel maximalku, bez problemu se dostane na 230, pak na (tachometrovych) 250 uz se mu moc nechce a chce to rozjezd. Pokud se ovsem rozjede a vy si zvyknete, tak se da maximalkou klidne projet treba cele Nemecko, v kabine je prijemny tlumeny hluk motoru, skoro zadny aerodynamicky svist a jakoby se nic moc nedelo. Auto leti v rychlem pruhu, xenony osvetluji silnici a jen palubni pocitac ukazuje cervena ciselka spotreby nekde u tricitky a vas ridicak se jiste trepe v naprsni kapse.

 

Me hodnoceni:

Opravdu vynikajici auto. Absolutni spicka v oboru. Nejedna se ale uz hardcorovy zavodni special, jako drivejsi generace, auto je to luxusni, dobre vybavene, dobre odhlucnene. Jsou to vlasne dve auta v jednom: komforni sedan v automatu a supersportovni nabusena bestie, ktere temer nic neujede, jen se musi prenout do toho spravneho modu. Trosku zklamanim je zvenku zcela seriovy zvuk, auto ale musi respektovat hlukove normy a emise na urovni EURO5. Dokonce bych i s radosti zkousnul ten "automat", ktery nastesti automat vubec neni, jen me traumatizuje ten jeden siroky pedal na podlaze...

 

Priste:

Mam jiz prislibeny Sportback Ralliart 240koni 4WD...rikaji mu BabyEvo :-) ma prijit nekdy v breznu...

Videa:

Vlozil jsem na Youtube 2 kratka videa: Na prvnim videu je otevirani displaye, pod nim je videt HDD 30GB a vstup DVD do systemu. PRVNI VIDEO ZDE......Na druhem videu je muj rozjezd (kamarad dobre neohadl zrychleni, tak jsem mu ujel z z hledacku)... male kolecko na nakladovem nadrazi a brzdeni pri spustenem ABS. ...DRUHE VIDEO ZDE















Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Hmm, baterie uvnitř kufru? 2 mzvarik EvoMan
8 let, 4 měsíců Hmm, baterie uvnitř kufru?
test 12 Redbull GalantV6
8 let, 7 měsíců test

Foto galerie

Mitsubishi Lancer

Toto je článek o modelu Mitsubishi Lancer

Konec velké legendy

Poslední EVO

Radost z představení nového dlouho očekávaného Mitsubishi Evo X vystřídala studená sprcha, která nepotěší žádného fanouška modelové řady Evo. Podle slov Gayu Eusegiho, šéfa globálního produktového vývoje Mitsubishi, se jedná prozatí...

Mitsubishi Lancer Evo X 2011 - ještě komfortnější

Mitsubishi Lancer Evolution ušlo za poslední léta cestu od derivátu rallye speciálu k jakémusi rychlému sedanu pro každý den. Ať už tento posun kvitujete, nebo nikoli, pro příští rok bude ještě markantnější.

Mitsubishi představilo invovované provedení desáté inkarnace sv&e...

Nastaveni geometrie podvozku pro Evo I az IX

Nastaveni geometrie pro Lancer Evolution I az IX

Protoze musim nastavit geometrii na svem auticku, hledal jsem jak nastaveni z fabriky, tak pro sportovni pouziti. Vysledky uvedu v tomto clanku, tak, aby se neztratily a mohly eventuelne poslouzit i jinym uzivatelum. Uvitam doplneni a prakticke zkusenosti

Tovarni nastaveni od MMC:

Poradi hodnot: Front suspension/ Predni naprava Toe-in (sbi...

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice

Japonská automobilka Mitsubishi Motors používá jméno Lancer pro své zástupce nižší střední třídy již od roku 1973. Na český trh se právě dostává již devátá generace.

Přímými předchůdci současného sério...

Mitsubishi Lancer Evo: stručný životopis

Legendární čtyřkolka z Japonska oslavila 15 let. Na trh přichází desátá generace a je čas ohlédnout se do minulosti.U Mitsubishi našli recept na dobrý výkonný sedan už před lety. Přeplňovaný dvoulitr, pohon všech kol a čtvery dveře provází Evo už od samotného počátku. Automobilka ...

Mitsubishi EVO X FQ400 potvrzeno

Mitsubishi EVO X FQ400

Japonci oficiálně potvrdili příchod prozatím nejostřejší verze nového Lanceru.

Mitsubishi bylo více než spokojeno s výsledky reklamní kampaně během vytrvalostního závodu na okruhu v Silverstone, že nabídne limitovaný počet Lancerů EVO X s označením FQ-400 pro britský tr...

Auto s nejdelším názvem na světě

Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400

Nejrychlejší sedan všech dob pokořuje svou výbušností i Carreru GT, ale přesto je o komických 12,3 milionu korun levnější.

Jestli je na automobilovém trhu místo, ve kterém stárnou novinky stejně rychle jako počítače, mobily a digitální foť&aac...

Mitsubishi Lancer WGN 1,6

Mitsubishi Lancer WGN 1,6: kombi s geny Eva

Pokud vyslovíte jméno Mitsubishi Lancer, většině lidí se vybaví speciální edice Evo a jen malá část si vzpomene na jeho civilního sourozenece. Lancer proplouvá českou zemí již několik let trochu v ústraní, ale toto opomíjení si určitě nezaslou...

Mitsubishi Lancer Evolution IX

Mitsubishi Lancer Evolution IX - Výbušné diamanty

První Mitsubishi Lancer Evolution se objevil na japonských silnicích v říjnu 1992. Loni v dubnu byla na autosalonu v New Yorku představena devátá generace, která se pro japonský trh vyrábí také jako praktické kombi.

Mitsubishi Lancer Evoluti...

Mitsubishi Lancer 1300 GLXI (1999)

Briliantová kavalerie

v angličtině kopiník neboli hulán. Colt je jasný i bez překladu. Ale navzdory svým agresivním jménům jsou tyto automobily v podstatě mírumilovné. Tato modelová řada čítá několik karosářských verzí. Nejrozšířenější je čtyřdveřový sedan L...

Mitsubishi Lancer 1992-1996

Líbivá spolehlivost

Pokud potkáte na silnici Lancer, pravděpodobně ani nebudete tušit, že se tento model již přestal vyrábět. Neznamená to však, že je zastaralý: Mitsubishi obměňuje své modely tak často, že vlastně ani nemají čas dosáhnout vyššího věku. Součástí tradičního my...

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Ještě před klatovskou Mogul Šumava Rallye měli někteří čeští jezdci možnost premiérově si vyzkoušet svezení s nejnovější evoluční verzí vozu Mitsubishi Lancer. Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém t&yac...

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Nový Lancer přitahuje pozornost. A velkou. Především mladí příslušníci silnějšího pohlaví mě často například na parkovišti u supermarketu zavalili klasickými otázkami typu „...hmm, to je ten novej Lancer, jo? Tý jo, vypadá...

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

Majetní se dočkali, mi ostatní jen tiše slintáme a závidíme. Počínaje včerejším dnem (23.6.2008) M Motors CZ s.r.o. uvedla na český trh dlouho očekávanou novou generaci své legendy Lancer Evolution.

MMC své příznivce držela v napětí...


Články