Články


Mitsubishi v Africe

8 komentářů 2013-11-19 Přečteno: 2 996x

Uz delsi dobu jsem nic nenapsal, tak to chci trosku napravit. Stravil jsem chvili v Africe, a sice v jedne z pry nejnebezpecnejsich zemi v Nigerii (snad krome Mali).

Vsichni nas od cesty odrazovali, ze pry nas unesou, rozekaji, zastreli, nebo sni zaziva. Nic z toho se nestalo a navic jsem nabyl dojmu, ze vsechny servery prehaneji, a to vcetne Ministerstva zahranicnich veci, kde jsou vsichni potencionalni cestovatele varovani. Spis bych rekl, ze je to pro nasledne handrkovani s pojistovnami, kdyz se neco stane, tak zkusene reknou, ze plnit nebudou, protoze nas MZV varovalo...

Nerikam tim, ze se tam nekrade (to ale v Evrope taky a hodne), ale pokud se zachovavaji nejaka elementarni pravidla (jezdi a chodi se s nekym mistnim a jen za svetla, zaviraji se okna, nejezdi se s neuzamcenymi dvermi, auto musi byt v dobrem technickem stavu aby se nemuselo zastavit u cesty a neco opravovat, ridic musi byt mistni - jinak vsichni zkouseji nahrat nehodu a vytahnout z vas co nejvice penez), nesaha se na mistni holky a pokud se nejezdi do teritorii, kde operuji silne vyzbrojene teroristicke skupiny (na severu a v delte Nigeru), tak proste zadny problem (krome prujmu nebo nejake te malarie) nebude.

Byl jsem v hlavnim meste Abuja a taky asi v prvnim, nebo druhem nejlidnatejsim africkem meste Lagos (16 az 20 milionu obyvatel, ktere neni technicky mozne spocitat).

Hlavni mesto Nigerie, postaveno kompletne na zelene louce nemeckymi firmami. Ve meste jsou pomerne slusne cesty, ale hned za nim jsou diry jak na mamuty. V osobaku jsem spodkem chytl o zem behem dne tak 10x.

Zajimave jsou cetne vojenske check-pointy, kde armada kontroluje kazde vozidlo, zejmena po setmeni. Prujezd se dela takhle: pomalu se prijede k check-pointu (pri rychle jizde okamzite strelba a pochybuji ze nejdriv vystrazna do vzduchu :-) a AK-47 (nejspise cinske provenience zde ma skoro kazdy, asi tak jako my treba prupisku). V aute je treba rozvitit vnitrni osvetleni a stahnout alespon okynko u sofera. Zastavi se u vojaka, ktery se nahne k prohozeni par slov, vetsinou neco jako ze ma zizen, ze je horko a ze mame prispet na vodu. Ruku, kterou zrovna nedrzi kalasnikov, necha volne na parapetu dveri. Ridic mu potom musi zespodu diskretne vsunout do ruky bankovku v hodnote 200 naira (tak 1 euro) a dostane pokyn k opusteni check-pointu. Bankovky prislusne hodnoty je treba mit pripravene, check-pointy jsou v nekerych lepsich, nebo diplomatickych ctvrtich skoro kazdych 300 metru, takze vecerni projizdka nekolika ulicemi se muze i pekne prodrazit.

Zajimavosti

nejvic me zaujalo, jak resi energetickou krizi :-) V zemi je spousta tech nejvetsich petrolejarskych firem (Shell, Agip, BP, Chevron...), kteri tezi ropu, kterou z mista vrtu prepravuji ropovody do rafinerii na pobrezi, anebo rovnou do obrich tankeru. Nigerijci pruzne zareagovali a z ropovodu ropu navrtanim odsavaji. Kdyz jsem se ptal, co pak z ropou delaji (neda se na ni jezdit, v podstate na nic neni...) tak se mi vysmali, ze maji vlastni cerne rafinerky, ktere vetsinou patri mistnim politikum, stranam, kmenovym vudcum a ostatni "elite". Je jich tisice a "uloupi" si tak 10 az 15% produkce. Takto vyrobeny levny benzin a nafta se v aute pozna hned...skoro vsem sviti na palubovce Check Engine, protoze piratska rafinace nedosahuje plnohodnotnych oktanovych cisel :-)

Nadnarodni firmy to sice nerady vidi, ale loajalni armada, ktera je jedinou opravdovou autoritou zlodeje moc nechyta, protoze v tomhle kseftu jedou i jeji velitele :-) kterym mistni piratsti rafinaci odvadeji dan za ochranu, takze jsou nakonec vsichni spokojeni.

Anebo jeste jina anomalie: normalne na kazdem letisti se prijde k odbaveni, u stejne, nebo jine prepazky se polozi zavazadlo co jde do podpalubi letadla. V Nigerii se zavazadlo rovnez polozi na pas, ten je ale dlouhy jen asi 1.5 metru :-) a za nim ceka fronta nosicu, kazdy popadne dva kufry a masiruje pesky 500 metru k letadlu. Nemaji ani zadny vozik...Predstavte si, ze takhle odbavi treba cele Jumbo 747, kde je 525 pasazeru :-) a kazdy ma nekolik ruznych tasek...

Nakupy

Nema smysl chodit do predrazenych evropskych obchodu, ktere jsou pomerne chude zasobeny a jidlo a veci zde stoji v prumeru 3x vice nez v Evrope. Toto je dano nizkym obchodnim rozpetim, vysokou inflaci mistni meny, neuveritelnymi pribehy z proclivani dovozu, vseobecnou korupci ve vsem apod. Smysl ma tedy jit na opravdovy mistni trh, coz je ovsem dost nebezpecne, protoze chudoba ma zde bohuzel neuveritelne rozmery, o socialni zachytne siti zde neslyseli ani v televizi (tam jede snad neustale jenom fotbal), no a kdyz se dav na nekoho treba vrhne, tak se neda ubranit, protoze i mistni bodygardi pry zahodi vse co maji, aby mohli rychleji utikat, neda se tedy na ne vubec spolehnout. Ale i tak se daji najit trhy, kde se prodava typicke africke zbozi, vcetne upytlacenych leopardich, krokodylich ci jinych kuzi, kly nosorozcu a slonu a podobne zakazane "plodiny" , na ktere maji policeno evropsti celnici, protoze se jejich koupi podporuje mizeni vzacnych druhu. Daji se ovsem kupovat vzacne kameny, surove perly, diamanty apod. za vyhodne ceny, je ale treba se v tom vyznat a nekoupit cinske bezcenne napodobeniny, nebo brousene sklicka z rozbite flasky.

Auta

Kapitola sama pro sebe. Jezdi doslova vsechno, co ma kola, nekdy i to, co je uz nema, ale stale se to hybe do nejakeho smeru. Mitsubishi je jedna z neoblibenejsich znacek, a to jak od osobaku, taxiky, pres dodavky k terennim Pajerum, az specialum do pouste, nebo vojenskym vozidlum.

K videni jsou treba v Lagosu zlute taxiky na bazi Lanceru z roku 1985, ve 20 milionovem gigameste jsou jich doslova desetitisice, ja jsem jezdil s ochrankou v Pajeru 3.5 V6 v kolone s dalsimi terenaky, hlavne Land Cruisery.  Nekteri mistni bohaci (zejmena ti, co maji ty piratske rafinerie) si ale nechavaji delat auta na zakazku, videl jsem napr. silene upravy Mercedesu G, nebo Porsche Cayenne Biturbo (celkem nechapu jak se ten motor muze vubec tocit, jestli tomu davaji chlastat ty "produkty" z jejich zavodu (jake slovo jsem chtel nasat misto tech "produktu" si jiste domyslite sami.

Klimatizace ve vsech autech jede stale na plne obratky a stejne ve 40°C vedrech nestiha, ve vzduchu je vysoka vlhkost a nekdy i pisek z nedaleke Sahary, ktera se rok co rok rozpina. Myslim, ze to ma velky vliv i na pylove a vzduchove filtry a v kombinaci z nekvalitnim (ale levnym palivem, litr za oficielni benzin tak max. 9Kc) je to pro motory smrtici kombinace. Supersporty (Ferrari, Lamba apod.) jsem nevidel a jezdit by tam s tim vubec nedalo. 

Jinak auta se lepi jedno i ze trech znacek, Mitsu s motorem z Hondy, kapotou z toyoty a treba brzdy z Pazouta 406 nejsou vyjimkou, u tohoto africkeho second handu si na znacky uz nikdo nehraje. Videl jsem spousty aut dovezenych napriklad ze Svycarska !! - fotogalerie napovi vic, bohuzel mi nejde okomentovat jednotlive fotky.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Mitsubishi v Africe 8 EvoMan 1honza
2 let, 4 měsíců
Mitsubishi v Africe

Foto galerie

Mitsubishi i-MiEV

Toto je článek o modelu Mitsubishi i-MiEV


Články