Články


Mitsubishi Pajero SWB

2008-10-18 Přečteno: 3 214x

Omlazený vítěz pouště

Mitsubishi – terénní Pajero třetí generace.
Konstrukce nového Pajera je velmi progresivní. Jednou z nejzajímavějších novinek je karoserie postavená v duchu koncepce „poloskořepiny“ (rám integrovaný se samonosnou karoserií). Toto řešení umožnilo podstatně zlepšit ovládání automobilu díky odolnosti karoserie proti bočnímu a podélnému vychylování. Kromě toho absence samostatného rámu umožnila snížit těžiště automobilu, což se také pozitivně projevilo na jeho chování. O tom jsme se celkem brzy přesvědčili při jízdě v ostrých serpentinách.

Ještě silnější

Nová škála motorů obsahuje tři pohonné jednotky: jeden zážehový a dva vznětové. Zážehový motor o zdvihovém objemu 3,5 l se chlubí přímým vstřikem GDI a má přesvědčivé charakteristiky: výkon 148 kW (201 k) při 5000 ot/min a točivý moment 318 N.m při 4000 ot/min. Agregát je velmi úsporný a ekologický. Také jeden ze dvou vznětových motorů o zdvihovém objemu 3,2 l je vybaven přímým vstřikováním paliva a navíc turbodmychadlem. Tento vyspělý agregát se čtyřventilovou technikou vyvíjí fascinující točivý moment 373 N.m již při 2000 otáčkách za minutu! Velkých změn doznalo také převodné ústrojí. Systém Super Select druhé generace je vybaven elektronicky řízeným mezinápravovým diferenciálem umožňujícím přerozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou v poměru od 33:67 do 50:50 procentům. K Pajeru lze získat pětistupňovou samočinnou převodovku se sekvenčním řazením, což u předchozí generace možné nebylo. Důležitou novinkou je zcela nezávislé zavěšení všech kol. Na přední nápravě plní funkci pružných prvků místo dosavadních zkrutných tyčí vinuté pružiny. Jejich použití podstatně zlepšilo komfort jízdy i jízdní stabilitu. Zadní náprava má víceprvkový závěs, který zlepšil průchodnost terénem díky většímu rozsahu pérování (z dřívějších 240 na 270 mm).

Všechno je na dosah


První kilometry za volantem nového Pajera nás přesvědčily o tom, že máme co do činění se zcela přepracovaným automobilem. Sedadla nabízejí trojí možnost nastavení. Všechny důležité ovládací prvky jsou na dosah. Sklon volantu s dobře zvoleným průměrem lze regulovat, i když by určitě prospělo, kdyby bylo možné seřídit i délku sloupku řízení. K umístění pedálů nemáme připomínky. V porovnání s předchozím modelem se nám velmi líbila řadicí páka – má krátký krok, přesné řazení a výbornou fixaci. Menší výhrady máme k řazení pátého stupně, které vyžaduje větší úsilí. Některé prvky přístrojové desky se shodují s předchozím modelem. Týká se to především kombinace přístrojů s oddělenými číselníky a originálním indikátorem režimu práce převodovky ve formě „čtyřkolového“ obrazce. Deska se od té dřívější liší nápadně vystupující konzolou s multifunkčním displejem z tekutých krystalů v horní části a se zabudovaným radiopřehrávačem. Toto řešení odpovídá požadavkům na pohodlí, avšak vizuálně poněkud zatěžuje střední partii interiéru. Za zmínku stojí vysoká kvalita použitých materiálů.

Pozorně se dívejte


Výhled z vozu není nejlepší. Levý přední sloupek vytváří příliš velkou mrtvou zónu, což ztěžuje zatáčení doleva. Velmi výrazně se to projevilo při jízdě v horských serpentinách, kde stále hrozilo nebezpečí srážky s protijedoucím vozidlem. A co víc, v elegantním vnitřním zpětném zrcátku není vidět nic kromě opěrek hlavy na zadních sedadlech. Ani po jejich sejmutí se však výhled příliš nezlepší, neboť jej nadále omezují široké zadní sloupky a malá plocha skla ve dveřích zavazadlového prostoru. Situaci částečně řeší velká vnější zpětná zrcátka – tím spíše, že jejich nastavení je velmi jednoduché. Díky zvětšenému rozvoru a lepšímu uspořádání sedadel mají osoby cestující vzadu více místa v obou směrech. Je to patrné především v kratší verzi automobilu. Kromě toho je přístup k zadním sedadlům mnohem pohodlnější. Zavazadlový prostor se zvětšil jen nepatrně, jeho uspořádání je však přehlednější. Po sklopení zadní řady sedadel dělených v poměru 2:1 vznikne, na rozdíl od předchozího modelu, zcela rovná plocha. V modifikaci s delším rozvorem náprav se třetí řada sedadel, která se dříve zasouvala do stran a zabírala dost místa v zavazadlovém prostoru, nyní sklápí pod jeho podlahu. Zvláštní pozornost věnovali tvůrci Pajera pasivní bezpečnosti: k nyní již běžným pyrotechnickým předpínačům bezpečnostních pásů a čelním airbagům přibyly boční vaky umístěné v opěradlech předních sedadel.

Diesel je lepší


Každá z testovaných verzí se na silnici chovala jinak. Nám se nejlépe zamlouvalo „krátké“ Pajero se vznětovým motorem a přímo řazenou převodovkou. Propad v nejnižším pásmu otáček, charakteristický pro přeplňované motory, u nového dieselu prakticky chybí. Po dosažení 1500 otáček motor ožije a pak spolehlivě táhne až do 4000 ot/min. Není tedy třeba často řadit. Přispívají k tomu také dobře zvolené převodové poměry, ale i podstatně redukovaná hmotnost. Zážehový motor pracuje kultivovaně, snadno se „vytáčí“ až do 5500 otáček a Pajero s ním razantně zrychluje. Nicméně v nízkých otáčkách je točivý moment zjevně nedostatečný. Takový motor se hodí spíše pro rychlou jízdu po dálnici, protože umožňuje jezdit rychle a tiše.

Dobrá ovladatelnost

Jízdní vlastnosti terénního Mitsubishi se ukázaly být na výši. Jedinou připomínku máme k poněkud opožděné reakci na pohyby volantu. V terénu se ale nárazy podstatně méně přenášejí do rukou řidiče. Lepší ovladatelnost se ovšem neprojevila na plynulosti jízdy. V porovnání se svými předchůdci má nové Pajero podstatně větší rozvor náprav, rozhodující roli však zřejmě sehrálo nezávislé zavěšení kol a vinuté pružiny. Funkce brzdového systému v nás zanechala příznivý dojem – zpomalování je velmi intenzivní. Skvělá účinnost brzd se vymyká jakémukoliv hodnocení.

Mitsubishi Pajero SWB Zdvihový objem (cm3) 3200 Max. výkon (kW/k) 121/165 při otáčkách/min 3800 Max. točivý moment (N.m) 373 při otáčkách/min 2000 Max. rychlost (km/h) 170 Zrychlení 0–100 km/h (s) 11,5 Pohotovostní hmotnost (kg) 1980 Světlá výška (mm) 225 Zavazadelník (m3) –/1,293 Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4260/1845/1845/2545

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mitsubishi Pajero / Montero / Shogun

Toto je článek o modelu Mitsubishi Pajero / Montero / Shogun

Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D Wagon

Soukromý dakar

Velké pouštní dobrodružství letošního roku už máme za sebou. Kdo ale chce, může se jako dakarský jezdec cítit i v zasněžené české krajině. Stačí k tomu jediné – Mitsubishi Pajero Dakar.

Emblém na blatníku je jedním z poznávacích znamení...

Mitsubishi Pajero 3.0 GLS (1997)

Symbol epochy

Vytvořit úspěšný automobil není jednoduchý úkol. A vytvořit terénní vůz, který si dokáže získat přízeň mnoha tisíc uživatelů, to je ještě těžší. Automobilka Mitsubishi, která v roce 1991 vypustila do světa druhou generaci off-roadu Pajero, se však trefila do ...

Mitsubishi Pajero

Kdo má Pajero, ten jede

Off-road Pajero první generace se jeví jako automobil mimořádně praktický. Vyznačuje se totiž velkou odolností a dlouhou životností. A co ještě lze od tohoto „tažného koně“ pro obzvlášť obtížný terén očekávat?

Mitsubishi Pajero se v řadě zemí stalo...


Články