Články


Mitsubishi Pajero 3.0 GLS (1997)

2008-10-17 Přečteno: 4 197x

Symbol epochy

Vytvořit úspěšný automobil není jednoduchý úkol. A vytvořit terénní vůz, který si dokáže získat přízeň mnoha tisíc uživatelů, to je ještě těžší. Automobilka Mitsubishi, která v roce 1991 vypustila do světa druhou generaci off-roadu Pajero, se však trefila do černého.

Pokud jde o antikorozní odolnost karosářských plechů, pak dokonce i v automobilech z prvních let výroby je prakticky nemožné najít rezavé skvrny. Karoserie je připevněna k mohutnému rámu, který dokonce i po velkých haváriích dokáže udržet původní geometrii. Vyplatí se přesto mít na zřeteli, že ani dobrý terénní vůz není tank. V modelu Pajero jsou vzájemně propojeny klasická konstrukce pohonu všech čtyř kol a schéma typu part-time. Příslušný agregát nese název Super Select a u žádného jiného výrobce se nevyskytuje. Podle podmínek na vozovce si můžete zvolit jednu ze čtyř možností pohonu. Může to být pouze poháněná zadní náprava, obě nápravy, obě nápravy se zablokovaným samosvorným diferenciálem a konečně totéž s redukovaným převodem. K většímu pohodlí řidiče je na přístrojové desce schematické zobrazení podvozku, na němž se promítá, který režim je v dané chvíli připojen.

Pozor na ně

Dříve než se vydáte do specializovaného autoservisu na diagnostiku, zkuste si vyzkoušet jednotlivě všechny režimy převodného ústrojí. Nárazy a trhání za jízdy naznačují možné budoucí problémy. Řetěz redukční převodovky ve vozech, které mají za sebou kolem 200 000 km, bude možná žádat výměnu, což je poměrně nákladné a složité. Kromě toho vám ústrojí poslouží daleko hůře, pokud dřívější majitel připojoval přední nápravu při jízdě po asfaltu. Přímo řazené i samočinné převodovky se osvědčily jako velmi spolehlivé agregáty s dlouhou životností. Pokud se u přímo řazené převodovky objeví potíže při řazení druhého stupně, nezoufejte. Na druhé straně pokud samočinná převodovka dlouho „přemýšlí“ nebo pokud přeřazování doprovázejí trhavé pohyby celého vozu, pak raději s takovým kusem nechtějte mít nic společného. Životnost spojky je přímo úměrná stylu jízdy řidiče, nicméně obecně platí, že nejkratší životnost mají spojky v kombinaci s 2,5litrovým turbodieselem.

Raději benzin

Spolehlivost zážehových agregátů je relativně vysoká. Podle slov zkušených mechaniků existují exempláře, které mají najeto přes 400 000 km a jejich motory jsou v dost slušném stavu. U vznětových agregátů situace není tak růžová. Problémy s turbínou se mohou vyskytnout i po ujetí méně než 100 000 km. Nezávislé zavěšení předních kol zajišťuje příznivé jízdní vlastnosti. Přibližně jednou za 50 000 km se vyžaduje výměna kulových čepů, zatímco silentbloky ramen slouží dvojnásobnou nebo i trojnásobnou dobu. Pokud máte co do činění s tlumiči s nastavitelnou tuhostí, pak buďte připraveni na to, že jejich životnost není příliš vysoká. Proto pokud při stlačení příslušného tlačítka neuslyšíte bzučení motorku pomocného čerpadla, pak je levnější a jednodušší hned vyměnit tlumiče za obyčejné.


V polovině 90. let minulého století patřil tento automobil mezi symboly dostatku a úspěchu. Nemohlo chybět rezervní kolo na zádi.

Historie modelu

1991 Uvedení druhé generace třídveřového a pětidveřového off-roadu s motory 3.0 V6 (110 kW/150 k) a 2.5 TD (73 kW/99 k), třídveřový model také jako kabriolet Softtop 1994 Nové motory 3.5 V6 (153 kW/208 k) a 2.8 TD (92 kW/125 k) 1995 Přepracovaný motor 3.0 V6 (133 kW/181 k) 1997 Další inovace agregátu 3.0 V6 (130 kW/177 k) 1998 Modernizace a facelift, přepracovaný motor 3.5 V6 (143 kW/194 k) 2000 Ukončení výroby a nahrazení 3. generací Mitsubishi Pajero 3.0 GLS (1997) Motor zážehový vidlicový šestiválec SOHC Zdvihový objem (cm3) 2972 Max. výkon (kW/k) 130/177 při otáčkách/min 5000 Max. točivý moment (N.m) 255 při otáčkách/min 4500 Max. rychlost (km/h) 170 Zrychlení 0–100 km/h (s) 15,3 Počet převodových stupňů 4 Pohotovostní hmotnost (kg) 1950 Zavazadelník (m3) 1,350 Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 17,2/10,8/14,9 Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4725/1785/1900/2725

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mitsubishi Pajero / Montero / Shogun

Toto je článek o modelu Mitsubishi Pajero / Montero / Shogun

Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D Wagon

Soukromý dakar

Velké pouštní dobrodružství letošního roku už máme za sebou. Kdo ale chce, může se jako dakarský jezdec cítit i v zasněžené české krajině. Stačí k tomu jediné – Mitsubishi Pajero Dakar.

Emblém na blatníku je jedním z poznávacích znamení...

Mitsubishi Pajero SWB

Omlazený vítěz pouště

Mitsubishi – terénní Pajero třetí generace. Konstrukce nového Pajera je velmi progresivní. Jednou z nejzajímavějších novinek je karoserie postavená v duchu koncepce „poloskořepiny“ (rám integrovaný se samonosnou karoserií). Toto řešení um...

Mitsubishi Pajero

Kdo má Pajero, ten jede

Off-road Pajero první generace se jeví jako automobil mimořádně praktický. Vyznačuje se totiž velkou odolností a dlouhou životností. A co ještě lze od tohoto „tažného koně“ pro obzvlášť obtížný terén očekávat?

Mitsubishi Pajero se v řadě zemí stalo...


Články