Články


Mitsubishi Outlander

2008-10-08 Přečteno: 3 630x

Mitsubishi Outlander: vyspělé silniční SUV

Mitsubishi má s SUV a různými „nejen silničními” vozy dlouholeté zkušenosti. První vůz tohoto zaměření, model Pajero, se představil již v roce 1991 a byl z něho hit. V druhé polovině devadesátých let však Japonci zažívali vleklou krizi, která se projevovala i nedostatečnou modelovou obměnou. V roce 2002 se Mitsubishi pod novým japonským vedením navrátil dech a začalo chrlit jeden model za druhým. V roce 2003 se tak představila první generace zbrusu nového SUV Outlander. Agresivní vzhled a dobré jízdní vlastnosti na silnicích v kombinaci s přiřaditelným pohonem všech kol zadělaly na prodejní úspěch. Pod kapotou se nacházely benzinové čtyřválce o objemech 2,0 a 2,4, které rozhodně nepatřily k lákadlům pro Evropany. V roce 2006 se objevila sportovní verze Outlanderu a letos se na světové trhy dostala již druhá generace japonského besteselleru. Nepřišel ale sám, protože na bázi druhé generace se objevila také SUV od Citroënu a Peugeotu. Liší se jen drobnostmi a Mitsubishi si pojistilo jejich produkci roční kvótou 30 000 vyrobených kusů, aby jejich Outlander nepřeválcovali evropští levobočci. Koncern PSA ale do projektu nepřišel s prázdnou a naopak Mitsubishi poskytne svůj nejlepší turbodiesel 2,2 HDi s twinturbem. Stojí za zmínku, že i základní vznětový dvoulitr pod kapotou je výpůjčka – jedná se o čtyřválec 2,0 TDi od Volkswagenu.
Mitsubishi Outlander druhé generace nyní dorazil i do České republiky. A tak je nejvyšší čas podívat se mu na zoubek.

Technická (r)evoluce

Nový Mitsubishi Outlander přináší mnoho nových technologií a začíná pěkně od základu. Středobodem se stal nový podvozek, který kombinuje silniční schopnosti s terénní průchodností. Nová globální platforma vozu s označením GS byla zkonstruována ve spolupráci s koncernem DaimlerChrysler a stane se základem pro mnoho rozličných vozů C segmentu – Mitsubishi Outlander, Mitsubishi Lancer, Peugeot 4007, Citroën C-Crosser, Jeep Compass nebo Dodge Caliber. Tak rozsáhlé využití naznačuje vyspělost podvozku a schopnost dobře kombinovat silniční a terénní schopnosti.
O jeho větší univerzálnosti svědčí i systém pohonu všech kol, který je na rozdíl od minulé generace připojitelný; stabilně je poháněna přední osa. Celý systém umožňuje elektronicky přes ovladač měnit pohon jedné nápravy nebo všech kol, případně umožňuje uzamknout pohon všech kol v poměru 50:50. Přední náprava představuje klasickou koncepci MacPherson se zkrutnými stabilizátory, zadní pak vyspělý japonský multilink. Obě nápravy jsou vybaveny kotoučovými brzdami, přední jsou pak odvětrávané. mitsubishi_outlanderpress/007_small.jpg mitsubishi_outlanderpress/008.jpg Nový Outlander i díky nové platformě celkově povyrostl o 105 mm na délku, zvětšily se i šířka a rozchod kol. Naopak světlá výška se snížila o 25 mm, čím byl podrtžen „silničnější” charakter vozu. Zvětšil se zavazadlový prostor i prostor pro cestující, což ocení evropští dlouháni. Pod kapotou jsou nabízeny dva základní motory – vznětový čtyřválec 2,0 TDi (103 kW) od VW a zážehový čtyřválec 2,4 MIVEC (125 kW při 600 ot./min, 226 Nm při 4 100 ot./min.). Ten disponuje proměnným časováním ventilů a oproti svému předchůdci váží jen 133 kg. Jeho vývoj je výsledkem spolupráce Mitsubishi, Hyundai a DaimlerChrysler. Rovněž nová šestistupňová převodovka s šestým odlehčovacím stupněm pro úspornou jízdu vysokými rychlostmi přináší zdokonalení v podobě dlouhých intervalů výměny převodového oleje. Ty nyní činí 195 000 ujetých kilometrů nebo 13 let provozu. Pro milovníky automatů připravilo Mitsubishi novou převodovku 6S-CVT s plynule měnitelným převodem. Ta při malých rozměrech umožňuje buď klasickou jízdu bez řazení, nebo sekvenční řazení páčkami pod volantem. Další posun nastal v oblasti pasivní bezpečnosti v podobě nové karosérie z vysokopevnostní oceli, deformovatelných zón při střetu s chodcem a bytelného příčníku s deformační zónou pod přední nápravou. Zajímavostí je i použití hliníkové střechy, která pomáhá snížit hmotnost a těžiště vozu a tím se stará pro změnu o bezpečnost aktivní. Pozornost byla věnována i komfortu posádky. To nejdůležitější lze, kromě již zmíněného prostoru k dobru, shrnout slovy lepší odhlučnění interiéru a více komfortní výbavy.Po vzoru evropských automobilek začíná Mitsubishi nabízet také bezklíčové zamykání a startování elektronickou kartou, za zmínku stojí i vyspělý audiosystém Rockford Fosgate s devíti reproduktory včetně subwooferu a osmikanálovým zesilovačem o výkonu až 650 W a další.


TDi pod kapotou

Nebylo by to Mitsubishi, kdyby si někde něco nevypůjčilo. Tím vypůjčeným je přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,0 TDI. Turbodiesel o objemu 1 968 ccm poskytuje výkon 103 kW (140 k) při 4 000 ot./min. Největší točivý moment činí 310 Nm při 1 750 ot./min. Po nastartování se TDI projevuje daleko tišeji než u koncernových vozů. U Mitsubishi zřejmě nešetřili na odhlučnění motoru. Ocenit lze rozvněž minimální vibrace do karosérie. Přesto se nezbavíte výrazného nýtování, známého z Octavií, Golfů, Passatů...Při rozjezdu působí Outlander trochu líně, ale po dosažení 1 800 ot./min. již následuje klasický zátah turbodmychadla. V obci se projevuje poměrně klidně a svědčí mu rozvážná jízda. Mimo město naplno využijete potenciál motoru, který si za své služby vezme kolem 8 l/100 km. Hovoříme teď pouze o údajích z palubního počítače. Nicméně je znát, že dvoulitr je pro 1 630 kg těžký automobil hraniční záležitostí a má s ním dost práce. Motor Řadový, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu Objem: 1 968 ccm Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 000 ot./min Největší točivý moment: 310 Nm při 1 750 ot./min Palivo: Nafta motorová Provozní vlastnosti Max. rychlost: 187 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 s Spotřeba paliva (l/100 km): Město: 8,5 Mimo město: 5,7 Kombinovaná: 6,7 Objem palivové nádrže: 60 l Hmotnosti Pohotovostní hmotnost: 1 655 - 1690 kg Užitečná hmotnost: 730 kg Vnější rozměry Délka: 4 640 mm Šířka: 1 800 mm Výška: 1 680 mm Rozvor náprav: 2 670 mm Vnitřní rozměry Základní objem zavazadlového prostoru: 771 l Objem zavazadlového prostoru se sklopenými zadními sedadly: 1 691 l

Bezpečnost pro posádku dle EuroNCAP Náraz zepředu: 12 b. (75 %) Náraz zboku: 18 b. (100 %) Připomínače pásů: 2 b. Celkem: 32 b. Ochrana dětí: 35 b. (71 %) Ochrana chodců: 17 b. (47 %) Hvězdičky: posádka ***děti **chodci **

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mitsubishi Outlander

Toto je článek o modelu Mitsubishi Outlander


Články