Články


Mitsubishi Lancer WGN 1,6

2008-10-11 Přečteno: 2 984x

Mitsubishi Lancer WGN 1,6: kombi s geny Eva

Pokud vyslovíte jméno Mitsubishi Lancer, většině lidí se vybaví speciální edice Evo a jen malá část si vzpomene na jeho civilního sourozenece. Lancer proplouvá českou zemí již několik let trochu v ústraní, ale toto opomíjení si určitě nezaslouží. Jaký je tedy civilní sourozenec svého slavného bratra?

Jen málo aut v historii dosáhlo takového jména jako Mitsubishi Lancer. Na druhou stranu je velmi časté, že takto upravený a v podstatě polozávodní model zastíní svůj civilní základ. O civilní verzi Lanceru si toho v motoristických časopisech moc nepřečtete. Většina informací pochází o modelu Lancer EVO, který ovšem se svým méně výkonným sourozencem nemá zdánlivě moc společného. K testu jsme dostali Lancer combi, označovaný jako Wagon, s benzínovým motorem o objemu 1.6 a výkonem 72 kW (98 k).

Černý interiér je jednoduchý, ale elegantní


Černá barva interiéru vás bude provázet po celou dobu, kterou budete v Lancerovi trávit. Od usednutí za kožený volant Momo, známý z modelu EVO, získáváte pocit něčeho zvláštního. Přistrojová a palubní deska ve své jednoduchosti dává zapomenout, že se píše rok 2005. Tato jednoduchost ji na druhou stranu dodává i míru elegance, která není narušena zbytečnými doplňky, které u jiných aut často vypadají, jako by tam byly přidány cestou z továrny. Jemný zlom vrchní části palubní desky vytváří před spolujezdcem mírný převis a opticky zmenšuje vnitřní prostor. Hladký povrch palubní desky je zřetelně rozdělen do tří části, které jakoby odplouvají od spolujezdce k řidiči. Středový panel ve tvaru širokého, zalomeného a plného písmene Y vytváří svou konstrukcí dostatek prostoru pro nohu řidiče.Jen těžko budete hledat v interiéru dnes tolik oblíbené měkčené plasty a materiály. Přístrojová deska je poměrně tvrdá a celý její povrch je mírně zvrásněn. Tento materiál naleznete na všech místech, které nejsou přímo čalouněny, jako jsou části výplni dveří, středový tunel mezi předními sedačkami a loketní opěrka. Při prvním pohledu působí doslova lacině, ovšem odstupem času získáváte pocit, že k tomuto autu to ani jinak nejde, že toto je ta správná volba a stále více na vás dýchá duch bratra EVA. Celý interiér se nese v duchu jednoduchosti, a tak řidiči, mající rádi spoustu tlačítek a ovladačů, budou přinejmenším mírně deprimováni. Mezi dvojcí středových výdechů nalezneme klasické digitální hodiny, tak známé z japonských vozů. Mimo trojci kruhových ovládačů na středovém tunelu a s nimi spojenými tlačítky pro zapnutí a vypnutí klimatizace, vnitřního okruhu a vyhřívání zadního okna, nebudou mít po ruce další páčky na hraní. Pod převisem přístrojové desky nalezneme klasické spektrum budíků a kontrolek, které svým zbarvením a designem umocňují pocit sportovnosti, schovaný za průzorem volantu Momo.

Nenápadnost


Při tvorbě Lanceru vsadili designéři na dvě mince. Moderní zaoblenou přední část s velkými trojůhelníkovými světlomety, přesně kopírujícími tvar karoserie, a zadní, téměř kolmou část, se svislými svělomety, sahajícími od střechy po zadní nárazník. Při čelním pohelu se na nás Lancer dívá jakoby přivřeným a zamyšleným pohledem, který mírně kontrastuje s otvory pro přívod vzduchu k chladiči, tvarovanými do jemného úsměvu.Design kombi je odvozen od sedanu a není vždy jednoduché zakomponovat zadní partie vozu, aby celková línie nepůsobila moc násilně. U Lanceru se to povedlo a i přes svou značnou konzervativnost ho musím zařadit k těm ladnějším kombíkům, které je dnes možné na trhu koupit. Žádný z prvků neruší celkový dojem klidného vozu. Ať už přední či zadní svítilny, zvolená velikost a design kol nebo klasické kliky dveří.

Budete o něm vědet


Testovaný Lancer dostal pod kapotu motor 1.6 16V s výkonem 72 kW (98 k) a kroutícím momentem 150 Nm. Tento výkon si musí poradit s vozem o hmotnosti 1285 kg. Čísla naznačují, že i tato, na dnešní dobu slabá, jednašestka dokáže zahýbat Lancerem poměrně slušně.Zátah motoru by se dal rozdělit do tří části. V prvním pásmu, zhruba do 3200 ot/min, je motor poměrně kultivovaný, hluk pronikající do kabiny se dá nazvat i příjemným a stačí na pohodlnou, plynulou jízdu s malou spotřebou. Ovšem pojedete-li v autě i sami, pro jakékoli předjetí budete nuceni podřadit a dostat motor do druhého pásma, které začíná okolo 3200 ot/min. Po překročení této hranice pocítíte mírné zatlačení do sedaček a Lancer začne zrychlovat jak nejlépe umí. Při jízdě v pásmu těchto otáček se začne relativně příjemný zvuk měnit v nepříjemný randál vytočeného motoru a jakákoli pohodová jízda se stává poměrně nepříjemnou. To pocítíte i na dálnici ve 130 km/h, kdy na V. převodový stupeň Lancer točí přes 3500 ot/m. Pokud vydržíte a motor vytočíte nad hranici pěti tisíc otáček, pocítíte pozvolný útlum zrychlování a trápení motoru kolem šesti tisíc je již téměř zbytečné.Jako Dr.Jeckyl a Mr.Hyde by se dal srovnat motor a řazení. Vedle ne zrovna povedeného motoru stojí řazení a převodovka. Řazení jednotlivých stupňů zaslouží pouze chválu, přesné a jednoznačné dráhy s minimem námahy k jejich zařazení a přesto příjemným odporem známým spíše ze sportovnějších verzí. Výborné je odstupňování, kdy při ostřejší jízdě není problém držet otáčky stále tam, kde motor nejlépe táhne.Lancer má zapsáno u kombinované spotřeby 7l, ve městě 8,9l a mimo město 5,8l. Při dodržování rychlostních limitů není problém jezdit za hodnoty i výrazně nižší.

Malé EVO

Až do chvíle, kdy se mi dostal do ruky Lancer, jsem byl zcela přesvědčen, že pokud bych si vybíral auto z nižší střední třídy, sáhl bych po Focusu, a to pro jeho skvěly podvozek. Po týdnu stráveném v Lanceru a zpětném srovnání s etalonem nižší střední třídy můžu s klidným svědomím říci, že to, co předváděl Lancer, se jen tak nevidí. Po překonání prvotního ostychu, neznaje co Lancer dokáže, začnete více poznávat jeho krajní meze. Průjezdy zatáček zvládá bravurně, náklony jsou minimalizovány sportovním podvozkem a své vlastnosti si zachovává i při naložení. Pokud vjedete s Lancerem ostřeji do zatáček, čeká vás silná neutralita podvozku, která až při opravdu extrémní jízdě přechází nejdřív k přetáčivosti a poté se změní v nedotáčivost. Díky těžšímu zadku a s mírným využitím ruční brzdy není problém s Lancerem projíždět zatáčky cástečně přetáčivým smykem. Limitem při této jízdě nebude podvozek, který okamžitě reaguje na pokyny řidiče a volantu, ale motor. Pokud se budete chtít s Lancerem prohánět po okreskách, doporučuji hodně rovinaté trasy. Pokud si budete chtít vychutnat kvality podvozku na tratích, kde se jezdí závody do vrchu, budete si připadat jako v motokáře bez motoru. Chvílemi jsem měl pocit, že Mitsubishi udělalo jen jeden podvozek pro všechny tři nabízené motory. Dvoulitr by si s podvozkem rozuměl daleko víc. Utrhnout Lancer vám dá pořádně zabrat. Cvičil jsem poměrně dost dlouho na parkovišti, než Lancer kapituloval a šel do nezvládnutého smyku, ale i v takové situaci se snaží a v první vhodný okamžik se vrátí zpět na cestu a jeho řízení opět přebírá řidič. Odpor volantu je příkladný, žádné gumové řízení zde nečekejte, na vše reaguje okamžitě a každý pohyb volantu dokonale kopíruje na cestě. Brzdy s počátečním plynulým náběhem mění svou charakteristiku až ke zcela ostrým. Lancer nedostal do vínku, jak je dnes běžné, přeposilované brzdy, kdy jakékoli zmáčknutí pedálu blokuje kola. Jeho brzdy slušely většině lidových sporťáků a pracují velmi dlouho, než pocítíte vadnutí. Přes sportovní naladění podvozku, které náš Lancer dostal, je při běžné jízdě velmi pohodlný a ani v městském provozu nepocítíte přirozená negativa řízení sportovního auta.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mitsubishi Lancer

Toto je článek o modelu Mitsubishi Lancer

Konec velké legendy

Poslední EVO

Radost z představení nového dlouho očekávaného Mitsubishi Evo X vystřídala studená sprcha, která nepotěší žádného fanouška modelové řady Evo. Podle slov Gayu Eusegiho, šéfa globálního produktového vývoje Mitsubishi, se jedná prozatí...

Mitsubishi Lancer Evo X 2011 - ještě komfortnější

Mitsubishi Lancer Evolution ušlo za poslední léta cestu od derivátu rallye speciálu k jakémusi rychlému sedanu pro každý den. Ať už tento posun kvitujete, nebo nikoli, pro příští rok bude ještě markantnější.

Mitsubishi představilo invovované provedení desáté inkarnace sv&e...

Nastaveni geometrie podvozku pro Evo I az IX

Nastaveni geometrie pro Lancer Evolution I az IX

Protoze musim nastavit geometrii na svem auticku, hledal jsem jak nastaveni z fabriky, tak pro sportovni pouziti. Vysledky uvedu v tomto clanku, tak, aby se neztratily a mohly eventuelne poslouzit i jinym uzivatelum. Uvitam doplneni a prakticke zkusenosti

Tovarni nastaveni od MMC:

Poradi hodnot: Front suspension/ Predni naprava Toe-in (sbi...

Test Lancer Evolution X SST 2009

Soukromy test Evo X SST

Tak jsem se konecne dostal k opravdovemu otestovani vrcholne verze Lanceru Evo X. Drive jsem uz zkousel mene vybavene Evo X s klasickym manualem, bez velke navigace a luxusnich doplnku. Zkousene auto je tedy predvadeci vuz v nejvyssi vybave, jako napr. dvouspojkova robotizovana prevodovka SST, Mitsubishi Multi Communication System s velkym 16:9 displayem, s celosvetovou G...

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice

Japonská automobilka Mitsubishi Motors používá jméno Lancer pro své zástupce nižší střední třídy již od roku 1973. Na český trh se právě dostává již devátá generace.

Přímými předchůdci současného sério...

Mitsubishi Lancer Evo: stručný životopis

Legendární čtyřkolka z Japonska oslavila 15 let. Na trh přichází desátá generace a je čas ohlédnout se do minulosti.U Mitsubishi našli recept na dobrý výkonný sedan už před lety. Přeplňovaný dvoulitr, pohon všech kol a čtvery dveře provází Evo už od samotného počátku. Automobilka ...

Mitsubishi EVO X FQ400 potvrzeno

Mitsubishi EVO X FQ400

Japonci oficiálně potvrdili příchod prozatím nejostřejší verze nového Lanceru.

Mitsubishi bylo více než spokojeno s výsledky reklamní kampaně během vytrvalostního závodu na okruhu v Silverstone, že nabídne limitovaný počet Lancerů EVO X s označením FQ-400 pro britský tr...

Auto s nejdelším názvem na světě

Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400

Nejrychlejší sedan všech dob pokořuje svou výbušností i Carreru GT, ale přesto je o komických 12,3 milionu korun levnější.

Jestli je na automobilovém trhu místo, ve kterém stárnou novinky stejně rychle jako počítače, mobily a digitální foť&aac...

Mitsubishi Lancer Evolution IX

Mitsubishi Lancer Evolution IX - Výbušné diamanty

První Mitsubishi Lancer Evolution se objevil na japonských silnicích v říjnu 1992. Loni v dubnu byla na autosalonu v New Yorku představena devátá generace, která se pro japonský trh vyrábí také jako praktické kombi.

Mitsubishi Lancer Evoluti...

Mitsubishi Lancer 1300 GLXI (1999)

Briliantová kavalerie

v angličtině kopiník neboli hulán. Colt je jasný i bez překladu. Ale navzdory svým agresivním jménům jsou tyto automobily v podstatě mírumilovné. Tato modelová řada čítá několik karosářských verzí. Nejrozšířenější je čtyřdveřový sedan L...

Mitsubishi Lancer 1992-1996

Líbivá spolehlivost

Pokud potkáte na silnici Lancer, pravděpodobně ani nebudete tušit, že se tento model již přestal vyrábět. Neznamená to však, že je zastaralý: Mitsubishi obměňuje své modely tak často, že vlastně ani nemají čas dosáhnout vyššího věku. Součástí tradičního my...

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Ještě před klatovskou Mogul Šumava Rallye měli někteří čeští jezdci možnost premiérově si vyzkoušet svezení s nejnovější evoluční verzí vozu Mitsubishi Lancer. Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém t&yac...

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Nový Lancer přitahuje pozornost. A velkou. Především mladí příslušníci silnějšího pohlaví mě často například na parkovišti u supermarketu zavalili klasickými otázkami typu „...hmm, to je ten novej Lancer, jo? Tý jo, vypadá...

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

Majetní se dočkali, mi ostatní jen tiše slintáme a závidíme. Počínaje včerejším dnem (23.6.2008) M Motors CZ s.r.o. uvedla na český trh dlouho očekávanou novou generaci své legendy Lancer Evolution.

MMC své příznivce držela v napětí...


Články