Články


Mitsubishi Lancer Evolution IX

4 komentářů 2008-10-06 Přečteno: 4 107x

Mitsubishi Lancer Evolution IX - Výbušné diamanty

První Mitsubishi Lancer Evolution se objevil na japonských silnicích v říjnu 1992. Loni v dubnu byla na autosalonu v New Yorku představena devátá generace, která se pro japonský trh vyrábí také jako praktické kombi.

Mitsubishi Lancer Evolution IX je poslední generací s přeplňovaným čtyřválcem 4G63, neboť připravovaný nástupce bude mít pohonnou jednotku zcela nové konstrukce. Přesto byl tento motor ještě jednou modernizován, když dostal novou hlavu válců s proměnným časováním a zdvihem sacích ventilů MIVEC a modifikované výfukové turbodmychadlo. Výsledkem úprav je tedy pohonná jednotka, která plní emisní normu EU4, nabízí větší točivý moment v rozsahu otáček od 1800 do 5000 min-1, větší výkon od otáček největšího výkonu až k maximu 7000 min-1, spotřebuje o 3?% méně paliva a o 10?% méně oleje. Největší výkon vzrostl o 11 kW (15?k) na 206 kW (280?k), ale například ve Velké Británii nabízí tamní dovozce ve své oficiální nabídce řadu modelů FQ 300/320/340/360, upravených firmou Ralliart, jejichž motory jsou vyladěné na výkon až 273 kW (371?k) při 6887 min-1 a točivý moment 492 N.m/ 3200 min-1 (FQ 360), takže zrychlení z 0 na 96 km/h může trvat pouhých 4,1?s a ručička rychloměru se zastaví až za hranicí 257 km/h. Výkonnější motor sériového provedení zlepšil zrychlení z 0 na 100 km/h z 6,1 na 5,7?s a největší rychlost je nyní 250 km/h místo 245 km/h u typu Evo VIII. Pětistupňovou mechanickou převodovku (ta v upravené podobě zůstává nadále v nabídce u některých modelů pro americký a japonský trh) nahradila nová šestistupňová převodovka s těsným odstupňováním.

Efektivní přenos výkonu na vozovku a zlepšení jízdních vlastností v zatáčkách má na starosti zdokonalený elektronicky řízený systém pohonu všech kol AWC (All Wheel Control), který pracuje na základě dat z čidel otáček kol, polohy škrticí klapky, natočení volantu, míry otáčení vozu kolem svislé osy a podélného a příčného zrychlení. Základem systému AWC jsou tři diferenciály. Mezinápravový ACD (Active Center Differential) a zadní Super AYC (Active Yaw Control) jsou elektrohydraulicky ovládané, ale přední samosvorný diferenciál je mechanický. Na přístrojové desce vlevo od volantu je tlačítko ACD, jímž se volí jeden ze tří základní programů Tarmac (zpevněná silnice), Gravel (šotolina) a Snow (sníh) pro činnost mezinápravového diferenciálu podle druhu povrchu. Zadní diferenciál Super AYC dokáže plynule měnit rozdělení točivého momentu mezi pravé a levé kolo zadní nápravy, a to až k poměru 70:30?% ve prospěch vnějšího kola pro rychlejší a stabilnější průjezd zatáčkou.

Lancer Evolution IX se po vzhledové stránce od svého předchůdce odlišuje přepracovaným designem přídě a zádě. V aerodynamicky optimalizovaném předním nárazníku jsou přídavné vstupy vzduchu, zatímco vzadu je nová spodní část nárazníku s integrovaným difuzorem. Odlehčená konstrukce vozu zahrnuje hliníkovou střechu, blatníky, přední kapotu a ochranné výztuhy proti bočnímu nárazu. Redukcí hmotnosti střechy o 4kg snížili konstruktéři těžiště vozu o 3?mm a výrazně zvýšili celkovou tuhost karoserie. Srovnatelné snížení těžiště při zachování konvenční ocelové střechy by si vyžádalo umístění střechy o 50?mm níž. Na přání se dodává speciální sportovní paket, který zahrnuje kovaná kola BBS (úspora 4,4?kg v porovnání se standardními hliníkovými ráfky Enkei) a výkonné tlumiče Bilstein, jež zvyšují trakci a stabilitu a omezují naklánění karoserie. Součástí standardní výbavy jsou mohutné zadní přítlačné křídlo z uhlíkových kompozitů a brzdová soustava Brembo s chlazenými kotouči o 320?x?32?mm vpředu a o 300?x?22?mm vzadu. Brzdové třmeny předních brzd jsou čtyřpístkové, zadní dvoupístkové. Mitsubishi Lancer Evolution IX stojí na českém trhu bez sta korun 1,2 mln Kč, což je díky silnější české měně o poznání méně než u předchozího typu.


MITSUBISHI LANCER EVOLUTION IX - ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE MOTOR

kapalinou chlazený řadový čtyřválec Mitsubishi 4G63, uložený vpředu napříč; litinový blok a hliníková hlava válců; elektronické vícebodové vstřikování a zapalování paliva; přeplňování výfukovým turbodmychadlem s chladičem stlačovaného vzduchu; DOHC 4V MIVEC; 1997 cm3 (o 85 x 88 mm), 8,8:1, 206 kW (280 k)/6500 min-1, 355 N.m/3500 min-1. PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ suchá jednokotoučová spojka a šestistupňová mechanická převodovka W6MAA (2,909 - 1,944 - 1,434 - 1,100 - 0,868 - 0,693 - Z 2,707), stálý převod 4,583; trvalý pohon všech kol, elektrohydraulicky ovládaný zadní a mezinápravový diferenciál, samosvorný přední diferenciál. PODVOZEK bezrámová konstrukce; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson; vzadu víceprvkové závěsy; pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; příčné zkrutné stabilizátory; provozní brzdy kapalinové kotoučové o 320/300 mm s vnitřním chlazením, Sport ABS, EBD; hřebenové řízení s posilovačem; pneumatiky 235/45 R 17. ROZMĚRY A HMOTNOSTI rozvor náprav 2625 mm, rozchod kol 1515 mm; d/š/v 4490/1770/1450 mm; objem zavazadlového prostoru 430l; objem palivové nádrže 55?l; pohotovostní/celková hmotnost 1465 až 1487/1885 kg. PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) největší rychlost 250 km/h; zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7?s; spotřeba paliva EU 14,6/8,2/10,6 l/100 km.


Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Evo IX diskuze 4 EvoMan Integer
8 let, 7 měsíců
Evo IX diskuze

Foto galerie

Mitsubishi Lancer

Toto je článek o modelu Mitsubishi Lancer

Konec velké legendy

Poslední EVO

Radost z představení nového dlouho očekávaného Mitsubishi Evo X vystřídala studená sprcha, která nepotěší žádného fanouška modelové řady Evo. Podle slov Gayu Eusegiho, šéfa globálního produktového vývoje Mitsubishi, se jedná prozatí...

Mitsubishi Lancer Evo X 2011 - ještě komfortnější

Mitsubishi Lancer Evolution ušlo za poslední léta cestu od derivátu rallye speciálu k jakémusi rychlému sedanu pro každý den. Ať už tento posun kvitujete, nebo nikoli, pro příští rok bude ještě markantnější.

Mitsubishi představilo invovované provedení desáté inkarnace sv&e...

Nastaveni geometrie podvozku pro Evo I az IX

Nastaveni geometrie pro Lancer Evolution I az IX

Protoze musim nastavit geometrii na svem auticku, hledal jsem jak nastaveni z fabriky, tak pro sportovni pouziti. Vysledky uvedu v tomto clanku, tak, aby se neztratily a mohly eventuelne poslouzit i jinym uzivatelum. Uvitam doplneni a prakticke zkusenosti

Tovarni nastaveni od MMC:

Poradi hodnot: Front suspension/ Predni naprava Toe-in (sbi...

Test Lancer Evolution X SST 2009

Soukromy test Evo X SST

Tak jsem se konecne dostal k opravdovemu otestovani vrcholne verze Lanceru Evo X. Drive jsem uz zkousel mene vybavene Evo X s klasickym manualem, bez velke navigace a luxusnich doplnku. Zkousene auto je tedy predvadeci vuz v nejvyssi vybave, jako napr. dvouspojkova robotizovana prevodovka SST, Mitsubishi Multi Communication System s velkym 16:9 displayem, s celosvetovou G...

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice

Japonská automobilka Mitsubishi Motors používá jméno Lancer pro své zástupce nižší střední třídy již od roku 1973. Na český trh se právě dostává již devátá generace.

Přímými předchůdci současného sério...

Mitsubishi Lancer Evo: stručný životopis

Legendární čtyřkolka z Japonska oslavila 15 let. Na trh přichází desátá generace a je čas ohlédnout se do minulosti.U Mitsubishi našli recept na dobrý výkonný sedan už před lety. Přeplňovaný dvoulitr, pohon všech kol a čtvery dveře provází Evo už od samotného počátku. Automobilka ...

Mitsubishi EVO X FQ400 potvrzeno

Mitsubishi EVO X FQ400

Japonci oficiálně potvrdili příchod prozatím nejostřejší verze nového Lanceru.

Mitsubishi bylo více než spokojeno s výsledky reklamní kampaně během vytrvalostního závodu na okruhu v Silverstone, že nabídne limitovaný počet Lancerů EVO X s označením FQ-400 pro britský tr...

Auto s nejdelším názvem na světě

Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400

Nejrychlejší sedan všech dob pokořuje svou výbušností i Carreru GT, ale přesto je o komických 12,3 milionu korun levnější.

Jestli je na automobilovém trhu místo, ve kterém stárnou novinky stejně rychle jako počítače, mobily a digitální foť&aac...

Mitsubishi Lancer WGN 1,6

Mitsubishi Lancer WGN 1,6: kombi s geny Eva

Pokud vyslovíte jméno Mitsubishi Lancer, většině lidí se vybaví speciální edice Evo a jen malá část si vzpomene na jeho civilního sourozenece. Lancer proplouvá českou zemí již několik let trochu v ústraní, ale toto opomíjení si určitě nezaslou...

Mitsubishi Lancer 1300 GLXI (1999)

Briliantová kavalerie

v angličtině kopiník neboli hulán. Colt je jasný i bez překladu. Ale navzdory svým agresivním jménům jsou tyto automobily v podstatě mírumilovné. Tato modelová řada čítá několik karosářských verzí. Nejrozšířenější je čtyřdveřový sedan L...

Mitsubishi Lancer 1992-1996

Líbivá spolehlivost

Pokud potkáte na silnici Lancer, pravděpodobně ani nebudete tušit, že se tento model již přestal vyrábět. Neznamená to však, že je zastaralý: Mitsubishi obměňuje své modely tak často, že vlastně ani nemají čas dosáhnout vyššího věku. Součástí tradičního my...

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Ještě před klatovskou Mogul Šumava Rallye měli někteří čeští jezdci možnost premiérově si vyzkoušet svezení s nejnovější evoluční verzí vozu Mitsubishi Lancer. Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém t&yac...

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Nový Lancer přitahuje pozornost. A velkou. Především mladí příslušníci silnějšího pohlaví mě často například na parkovišti u supermarketu zavalili klasickými otázkami typu „...hmm, to je ten novej Lancer, jo? Tý jo, vypadá...

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

Majetní se dočkali, mi ostatní jen tiše slintáme a závidíme. Počínaje včerejším dnem (23.6.2008) M Motors CZ s.r.o. uvedla na český trh dlouho očekávanou novou generaci své legendy Lancer Evolution.

MMC své příznivce držela v napětí...


Články