Články


Mitsubishi Lancer Evo: stručný životopis

9 komentářů 2008-11-04 Přečteno: 3 396x

Legendární čtyřkolka z Japonska oslavila 15 let. Na trh přichází desátá generace a je čas ohlédnout se do minulosti.U Mitsubishi našli recept na dobrý výkonný sedan už před lety. Přeplňovaný dvoulitr, pohon všech kol a čtvery dveře provází Evo už od samotného počátku. Automobilka tehdy potřebovala homologační základ pro mistrovství světa v autombilových soutěžích…

Evolution I

V roce 1992 se objevuje první generace. Vůz, který se stal základem pro speciál světového šampionátu rally, dostal motor a pohon všech kol z modelu Galant VR-4. Pohonná jednotka 4G63 disponovala výkonem 182 kW (250 koní) a maximálním točivým momentem 309 Nm při 3000 otáčkách. Mezi lety 1992 a 1993 se prodalo – k velkému překvapení Mitsubishi – celých 5000 kusů. Bylo jasné, že ve výrobě se bude pokračovat i nad rámec homologačních pravidel.

Evolution II

Úspěšné Evo I prošlo v lednu 1993 drobnými úpravami. U Mitsubishi se zaměřili na ovládání vozu a upravili také rozvor. Dvojka dostala větší stabilizátory, větší spoiler a masivní pneumatiky. Výkon se zvedl na 188 kW (256 koní) při stejném točivém momentu jako u první generace.

Evolution III

Pět tisíc kusů další verze sportovního Eva se vyprodalo rychleji než kdy předtím. Pod kapotou se skrývalo nové turbodmychadlo TDO5-16G6-7, které společně s novým výfukem a vyšší kompresí zvedlo výkon o 7 kW (10 koní). Motor 4G63T o objemu 1997 kubických centimetrů tedy podával výkon 201 kW (270 koní). Při hmotnosti 1260 kg (1190 u verze RS) vůz vystřelil na stovku za 4,9 sekundy.

Evolution IV

Platforma modelu Lancer byla tentokrát úplně nová. Čtvrtá inkarnace populárního sportovního vozu měla motor otočený o 180 stupňů kvůli lepšímu vyvážení a byla vybavena samosvornými diferenciály na obou nápravách. Přichází další nové turbodmychadlo, které žene výkon k hranici 206 kW (280 koní). Točivý moment vzrostl na 352 Nm při 3000 otáčkách. V příplatkové výbavě se také objevuje nový systém AYC, který za pomoci senzorů plynu a přetížení rozděloval točivý moment dle potřeby. Vůz si koupilo deset tisíc zájemců. Eva čtvrté generace se dají poznat díky charakteristickým mlhovkám v předním nárazníku.

Evolution V

V roce 1997 se v závodech rally objevuje nová třída WRC. Lancer Evo IV byl proto upraven tak, aby vyhovoval specifikaci pro tuto populární sérii, a výsledkem byla v lednu 1998 další generace. Bodykit byl doplněn o rozšířené blatníky a kola narostla na 17 palců – kvůli novým brzdám Brembo. Motor dostal odlehčené válce a novou řídící jednotku. Točivý moment vzrostl na 373 Nm. Oficiální výkon zůstal na 206 kW (280 koní), v Japonsku totiž vešla v platnost dohoda o dobrovolném omezení výkonu nových vozů. Skutečný výkon byl údajně o něco vyšší.

Evolution VI

Šestka prošla změnami v oblasti chlazení a výdrže motoru. Byl použit větší mezichladič, výkonnější chladič oleje a nová titanohliníková turbína pro turbodmychadlo. Nejmarkantnější změnou exteriéru byly nové, menší mlhovky, které se přesunuly do rohů kvůli lepšímu proudění vzduchu. Speciální verze od tunerů z Ralliart dokonce disponovala výkonem 246 kW (330 koní). V roce 1999 se představuje limitovaná edice Tommi Makinen. Jezdec tohoto jména dokázal pro Mitsubishi získat čtyři tituly v seriálu WRC. Měla jiný nárazník, sedačky Recaro, 17palcová kola Enkei a titanovou turbínu. Podvozek byl naladěn podle závodního nastavení pro rychlostní zkoušky na asfaltu. Samozřejmostí pak byl lak ve stylu závodního speciálu. Tomuto vozu se také říká Evolution 6½ nebo Evolution 6.5.

Evolution VII

V roce 2001 přichází úplně nový Lancer. Na platformě CT9A stál vůz s vyšší hmotností, aktivním středovým diferenciálem a vyšším točivým momentem 385 Nm. Výkon sice oficiálně zůstal na 206 kW, ale Evo při mnoha příležitostech dokázalo, že ujede i mnohem dražším a silnějším vozům. Ke standardnímu manuálu přibyl v nabídce i pětistupňový automat s technologií Fuzzy logic. Auto se tak učilo stylu jízdy svého řidiče a mohlo optimalizovat řazení podle jeho zvyklostí. Volba rychlostních stupňů mohla probíhat i přes tlačítka na volantu. Výkon u této verze mírně poklesl na 203 kW (274 koní).

Evolution VIII

Rok 2003 přinesl další verzi kultovního Eva, tentokrát s novou šestistupňovou převodovkou a systémem Super AYC. Trendy zavelely k použití čirých zadních světel. Vůz měl karbonový zadní spoiler, hliníkové blatníky a kapotu. Jaké Evo VII ve skutečnosti je, vám prozradí náš test. Ve Velké Británii se objevuje řada FQ300, FQ320, FQ340 a FQ400. Ona magická čísla samozřejmě znamenají výkon v koňských silách, v kilowattech tedy 227, 239, 254 a 298 kW. Označení FQ podle některých zdrojů znamená „F*cking Quick.“ Asi nejlepší poctou těmto nadopovaným krasavcům je test pořadu Top Gear, ve kterém se Evo FQ400 dokázalo na testovacím okruhu na letišti nejen držet sportovního Lamborghini Murcielago, ono ho dokonce předjelo. Časopis evo navíc na autodromu v Bedfordu dokázal, že je FQ400 rychlejší než Audi RS4 a Porsche 911 Carrera 4S. Evo VIII bylo také první generací prodávanou v USA. Konkurenční Subaru Impreza WRX STI zaznamenalo na tamním trhu obrovský úspěch. Šlo ale o hodně ořezanou verzi bez systému SAYC. Navíc kvůli emisním normám značně poklesl výkon. Pro nás je důležitější, že od roku 2004 jsme si mohli vůbec poprvé koupit Evo oficiálně v Česku. Tedy, ono to šlo i předtím, ale bez záruky a dalších vymožeností. Nový model s evropskou homologací měl 266 koní, 355 Nm a uznávanou pětistupňovou převodovku z minulé generace. O Evo se tak v Čechách a na Moravě poprvé začal zajímat i někdo jiný než závodníci.

Evolution IX

Poslední Evo na platformě CT9A přichází 3. února 2005. Klasický motor 4G63 dostal systém variabilního časování ventilů MIVEC.má sériových 280 koní, na některých trzích ale seženete i verze o výkonech 305, 326 a 345 koní, s vyladěným sáním, případně jinou řídicí jednotkou. Sériové Evo IX zvládne stovku za 5,7 sekundy a maximální rychlost dosahuje 250 km/h. Podle mě to je všechno, co potřebujete k životu. Zkušenosti zahraničních novinářů s předchozí generací totiž ukazují, že čím větší výkon vůz má, tím méně je použitelný v reálném životě. Jeremy Clarkson sice na letištním okruhu s modelem FQ-400 uštval Murcielago, ale vůz měl takovou prodlevu turba, že byl v běžném provozu zcela nepoužitelný. Navíc jezdil pouze na speciální benzín a do servisu musel každé úterý odpoledne. Pokud Evo někde získává navrch před svým úhlavním modrozlatým nepřítelem, je to v ovladatelnosti. Volant osmičky byl tak citlivý, že ke změně jízdního pruhu stačilo neopatrně kýchnout a devítka je na tom stejně. Zároveň vám ale do dlaní proudí taková záplava informací, jakou vám žádný jiný vůz s posilovačem neposkytne. Řízení je sice rychlé, ale také hladké a chirurgicky přesné. Podvozek je tvrdý, ale když pojedete rychle, i na rozbité silnici udrží vůz v požadovaném směru a poskytne vám přilnavost a trakci na hranici fyzikálních možností. A dokonce i když se vám auto nakonec utrhne, zůstává pořád dobře ovladatelné. Na tom má zásluhu podvozek s inteligentním pohonem 4x4 a aktivním natáčením zadních kol. Elektronika posílá výkon přesně tam, kde je potřeba, takže na výjezdu ze zatáčky, kde většina čtyřkolek při přidání plynu pluží směrem ke krajnici, se Evo opře o zadní kola, utáhne stopu a vystřelí na další rovinku.


Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
clanek 9 Poofy redelis
8 let, 3 měsíců
clanek

Foto galerie

Mitsubishi Lancer

Toto je článek o modelu Mitsubishi Lancer

Konec velké legendy

Poslední EVO

Radost z představení nového dlouho očekávaného Mitsubishi Evo X vystřídala studená sprcha, která nepotěší žádného fanouška modelové řady Evo. Podle slov Gayu Eusegiho, šéfa globálního produktového vývoje Mitsubishi, se jedná prozatí...

Mitsubishi Lancer Evo X 2011 - ještě komfortnější

Mitsubishi Lancer Evolution ušlo za poslední léta cestu od derivátu rallye speciálu k jakémusi rychlému sedanu pro každý den. Ať už tento posun kvitujete, nebo nikoli, pro příští rok bude ještě markantnější.

Mitsubishi představilo invovované provedení desáté inkarnace sv&e...

Nastaveni geometrie podvozku pro Evo I az IX

Nastaveni geometrie pro Lancer Evolution I az IX

Protoze musim nastavit geometrii na svem auticku, hledal jsem jak nastaveni z fabriky, tak pro sportovni pouziti. Vysledky uvedu v tomto clanku, tak, aby se neztratily a mohly eventuelne poslouzit i jinym uzivatelum. Uvitam doplneni a prakticke zkusenosti

Tovarni nastaveni od MMC:

Poradi hodnot: Front suspension/ Predni naprava Toe-in (sbi...

Test Lancer Evolution X SST 2009

Soukromy test Evo X SST

Tak jsem se konecne dostal k opravdovemu otestovani vrcholne verze Lanceru Evo X. Drive jsem uz zkousel mene vybavene Evo X s klasickym manualem, bez velke navigace a luxusnich doplnku. Zkousene auto je tedy predvadeci vuz v nejvyssi vybave, jako napr. dvouspojkova robotizovana prevodovka SST, Mitsubishi Multi Communication System s velkym 16:9 displayem, s celosvetovou G...

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice

Japonská automobilka Mitsubishi Motors používá jméno Lancer pro své zástupce nižší střední třídy již od roku 1973. Na český trh se právě dostává již devátá generace.

Přímými předchůdci současného sério...

Mitsubishi EVO X FQ400 potvrzeno

Mitsubishi EVO X FQ400

Japonci oficiálně potvrdili příchod prozatím nejostřejší verze nového Lanceru.

Mitsubishi bylo více než spokojeno s výsledky reklamní kampaně během vytrvalostního závodu na okruhu v Silverstone, že nabídne limitovaný počet Lancerů EVO X s označením FQ-400 pro britský tr...

Auto s nejdelším názvem na světě

Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400

Nejrychlejší sedan všech dob pokořuje svou výbušností i Carreru GT, ale přesto je o komických 12,3 milionu korun levnější.

Jestli je na automobilovém trhu místo, ve kterém stárnou novinky stejně rychle jako počítače, mobily a digitální foť&aac...

Mitsubishi Lancer WGN 1,6

Mitsubishi Lancer WGN 1,6: kombi s geny Eva

Pokud vyslovíte jméno Mitsubishi Lancer, většině lidí se vybaví speciální edice Evo a jen malá část si vzpomene na jeho civilního sourozenece. Lancer proplouvá českou zemí již několik let trochu v ústraní, ale toto opomíjení si určitě nezaslou...

Mitsubishi Lancer Evolution IX

Mitsubishi Lancer Evolution IX - Výbušné diamanty

První Mitsubishi Lancer Evolution se objevil na japonských silnicích v říjnu 1992. Loni v dubnu byla na autosalonu v New Yorku představena devátá generace, která se pro japonský trh vyrábí také jako praktické kombi.

Mitsubishi Lancer Evoluti...

Mitsubishi Lancer 1300 GLXI (1999)

Briliantová kavalerie

v angličtině kopiník neboli hulán. Colt je jasný i bez překladu. Ale navzdory svým agresivním jménům jsou tyto automobily v podstatě mírumilovné. Tato modelová řada čítá několik karosářských verzí. Nejrozšířenější je čtyřdveřový sedan L...

Mitsubishi Lancer 1992-1996

Líbivá spolehlivost

Pokud potkáte na silnici Lancer, pravděpodobně ani nebudete tušit, že se tento model již přestal vyrábět. Neznamená to však, že je zastaralý: Mitsubishi obměňuje své modely tak často, že vlastně ani nemají čas dosáhnout vyššího věku. Součástí tradičního my...

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Ještě před klatovskou Mogul Šumava Rallye měli někteří čeští jezdci možnost premiérově si vyzkoušet svezení s nejnovější evoluční verzí vozu Mitsubishi Lancer. Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém t&yac...

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Nový Lancer přitahuje pozornost. A velkou. Především mladí příslušníci silnějšího pohlaví mě často například na parkovišti u supermarketu zavalili klasickými otázkami typu „...hmm, to je ten novej Lancer, jo? Tý jo, vypadá...

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

Majetní se dočkali, mi ostatní jen tiše slintáme a závidíme. Počínaje včerejším dnem (23.6.2008) M Motors CZ s.r.o. uvedla na český trh dlouho očekávanou novou generaci své legendy Lancer Evolution.

MMC své příznivce držela v napětí...


Články