Články


Mitsubishi Lancer 1992-1996

5 komentářů 2008-09-28 Přečteno: 3 433x

Líbivá spolehlivost


Pokud potkáte na silnici Lancer, pravděpodobně ani nebudete tušit, že se tento model již přestal vyrábět. Neznamená to však, že je zastaralý: Mitsubishi obměňuje své modely tak často, že vlastně ani nemají čas dosáhnout vyššího věku. Součástí tradičního myšlení je, že mezi ojetými vozy jsou nejlepší ty německé – ovšem tento „rasismus“ nemá žádnou logiku. Zkušenosti z jihovýchodní Asie svědčí o tom, že četné japonské automobily vyrobené před 10 až 12 lety se dodnes těší dobrému zdraví a jejich nízké ceny souvisejí pouze s tím, že vozy byly původně velmi levné, a třeba i pro nedostatek náhradních dílů. Design První generace Colt, Lancer a Mirage (v podstatě jde o jednu řadu, která se liší typem karoserie, škálou motorů a vnější úpravou pro různé země) se objevila v roce 1975. Omlazení modelů probíhá zpravidla ve čtyřletých intervalech. Přestože pátá generace, o které je zde řeč, byla vyřazena z výroby již před dvěma lety, vypadá tento Lancer na silnici docela moderně. Po dosti originální čtvrté generaci překvapila ta pátá svou prostotou a klidem – zkrátka automobil není nijak extravagantní, ale zato solidní a dobře promyšlený. To platí jak o jeho karoserii, tak i o vnitřním prostoru.

Karoserie

Lancer modelového roku 1992 se vyráběl se dvěma typy karoserie – sedan a kombi. Ten druhý se nabízel ještě loni. Těší se vcelku dobré pověsti automobilu s poměrně tuhou karoserií s dlouhou životností, odolnou proti korozi a relativně vhodnou k opravám. Kvalita zpracování dílů a jejich lícování je téměř ideální, vůle mezi nimi je stejnoměrná a vesměs malá. Přístrojová deska vypadá moderně a úhledně. I zpracování je kvalitní.

Interiér a motory


Mitsubishi Lancer se dodával ve verzích GL a GLX. Základním rozdílem mezi nimi je elektrické ovládání zpětných zrcátek a oken, otáčkoměr, čalouněné vložky ve dveřních výplních, přepínače režimů stíračů a objem věnce volantu. Interiér je v typicky japonském stylu posledních let, jak dosvědčují vysoce kvalitní materiály a potahové textilie. Ergonomika pracoviště řidiče zasluhuje nejvyšší hodnocení (v každém případě z hlediska člověka průměrné tělesné výšky). Vynikající výhled, praktické umístění ovladačů, úprava polohy sedadla řidiče do výšky i délky – to vše přispívá k velmi pohodlné jízdě. Boční vedení však není zcela bez vady a chybí i možnost nastavení bederní opěrky. Zadní sedadla nejsou příliš prostorná, ale pro popojíždění ve městě jsou docela přijatelná. Pro evropský trh byly určeny vozy s motory 1,3 l (SOHC s 12 ventily), dále 1,6 l (SOHC se 16 ventily) a také 1,8 l (DOHC se 16 ventily). Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1,6 l (označení 4G92) se od 1,3litrového 4G13 liší lepší charakteristikou díky čtyřem ventilům na válec místo tří. Za jízdy je 1,3litrový agregát v nízkých otáčkách poněkud líný, ale po dosažení 3000 ot/min citelně ožívá. 1,6litrový motor má mimořádný zátah ve spodním pásmu otáček a velmi rovnoměrně se vytáčí až do chvíle, kdy se přihlásí o slovo omezovač otáček. Z hlediska spolehlivosti a dlouhé životnosti oba motory zasluhují pochvalu, avšak i zde stojí za to připomenout kvality 4G92. Podle informací firmy Mitsubishi žádný z těchto motorů nikdy neabsolvoval větší opravu (s výjimkou závad způsobených samotnými řidiči). Po ujetí 300 000 km ve většině pohonných jednotek tohoto modelu zůstávají spotřeba a jízdní charakteristiky zcela na úrovni normy. Vhodně zvolený převodový poměr umožňuje spolehlivě řadit pátou rychlost již od 60 km/h. Řazení je bezchybné, páka s krátkými kroky má přesnou fixaci. Děje se tak i zásluhou lankového převodu mechanismu řazení. Funkce spojky jsou jednoznačné a velmi přesné. To umožňuje plynulý start z místa, zvlášť výhodný v městském provozu.


Podvozek a ovládání

Podvozek Mitsubishi Lancer je typickým kompromisem mezi tuhým sportovním a měkkým komfortním. Na silnicích s příčnými švy mezi betonovými díly je nicméně trochu tužší, na zvlněném povrchu někdy dochází k lehkému rozhoupávání. V podstatě je však všechno v rámci normy a vzhledem ke třídě automobilu jde dokonce o nadprůměr. Co se týče ovladatelnosti, má Mitsubishi Lancer, stejně jako jiné vozy s pohonem předních kol, nepochybně menší poloměr otáčení a v krizových situacích tendenci k proklouznutí předních pneumatik. To pochopitelně lze řešit ubíráním plynu a korekcí pomocí volantu. Všechny vozy Lancer, které se dodávaly do evropských zemí, jsou vybaveny hydraulickým posilovačem řízení.


Historie modelu

První generace Lanceru přišla na trh před 35 lety. Model 1600 GSR v následujících letech vyhrál hned několik velkých světových rallye. V roce 1974 byl Lancer prvním Mitsubishi představeným v Evropě na tehdejší londýnské Motor Show. Druhá generace auta byla představena o čtyři roky později, v roce 1988 se pak kromě sedanu objevuje ve výrobě i hatchback, tedy verze se zadními pátými dveřmi.Pátá generace Lanceru, označená CAO, spatřila světlo světa v roce 1992. Přestože to byl vyspělý automobil, mimo svou domovinu se nedočkal většího uznání. Evropští zákazníci, zvyklí v kompaktní třídě na vozy s karoserií hatchback, se s klasickým sedanem nedokázali ztotožnit, a tak většího prodejního úspěchu dosáhlo kombi. Nepochybně se na tomto faktu podílely také vyšší ceny, neboť výroba tohoto modelu běžela jen v Japonsku, takže jej v Evropě handicapovaly celní bariéry. Nicméně do povědomí motoristů se tato generace Lanceru dostala jako vůz velmi úspěšný v automobilových soutěžích. Čtyři tituly mistra světa v průběhu devadesátých let hovoří jasnou řečí.

1992 uvedení páté generace CAO jako sedanu se zážehovými motory 1300 (55 kW/75 k), 1600 (83 kW/113 k) a vznětovým agregátem 2000 D (50 kW/68 k)

1993 představení kombi s agregáty 1600 a 2000 D

1994 představen Lancer se splývavou zádí

1996 facelift, v základní výbavě airbag pro řidiče i spolujezdce, zastavení výroby dieselu, motor 1300 kombinován i se samočinnou převodovkou

1997 kombi s motorem 1600 také s pohonem všech čtyř kol

2000 ukončení výroby, nahrazení šestou generací, ta se však do Evropy nedováží

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Lancer 1992-1996 5 Macek grapp25
8 let, 11 měsíců Lancer 1992-1996

Foto galerie

Mitsubishi Lancer

Toto je článek o modelu Mitsubishi Lancer

Konec velké legendy

Poslední EVO

Radost z představení nového dlouho očekávaného Mitsubishi Evo X vystřídala studená sprcha, která nepotěší žádného fanouška modelové řady Evo. Podle slov Gayu Eusegiho, šéfa globálního produktového vývoje Mitsubishi, se jedná prozatí...

Mitsubishi Lancer Evo X 2011 - ještě komfortnější

Mitsubishi Lancer Evolution ušlo za poslední léta cestu od derivátu rallye speciálu k jakémusi rychlému sedanu pro každý den. Ať už tento posun kvitujete, nebo nikoli, pro příští rok bude ještě markantnější.

Mitsubishi představilo invovované provedení desáté inkarnace sv&e...

Nastaveni geometrie podvozku pro Evo I az IX

Nastaveni geometrie pro Lancer Evolution I az IX

Protoze musim nastavit geometrii na svem auticku, hledal jsem jak nastaveni z fabriky, tak pro sportovni pouziti. Vysledky uvedu v tomto clanku, tak, aby se neztratily a mohly eventuelne poslouzit i jinym uzivatelum. Uvitam doplneni a prakticke zkusenosti

Tovarni nastaveni od MMC:

Poradi hodnot: Front suspension/ Predni naprava Toe-in (sbi...

Test Lancer Evolution X SST 2009

Soukromy test Evo X SST

Tak jsem se konecne dostal k opravdovemu otestovani vrcholne verze Lanceru Evo X. Drive jsem uz zkousel mene vybavene Evo X s klasickym manualem, bez velke navigace a luxusnich doplnku. Zkousene auto je tedy predvadeci vuz v nejvyssi vybave, jako napr. dvouspojkova robotizovana prevodovka SST, Mitsubishi Multi Communication System s velkym 16:9 displayem, s celosvetovou G...

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice

Japonská automobilka Mitsubishi Motors používá jméno Lancer pro své zástupce nižší střední třídy již od roku 1973. Na český trh se právě dostává již devátá generace.

Přímými předchůdci současného sério...

Mitsubishi Lancer Evo: stručný životopis

Legendární čtyřkolka z Japonska oslavila 15 let. Na trh přichází desátá generace a je čas ohlédnout se do minulosti.U Mitsubishi našli recept na dobrý výkonný sedan už před lety. Přeplňovaný dvoulitr, pohon všech kol a čtvery dveře provází Evo už od samotného počátku. Automobilka ...

Mitsubishi EVO X FQ400 potvrzeno

Mitsubishi EVO X FQ400

Japonci oficiálně potvrdili příchod prozatím nejostřejší verze nového Lanceru.

Mitsubishi bylo více než spokojeno s výsledky reklamní kampaně během vytrvalostního závodu na okruhu v Silverstone, že nabídne limitovaný počet Lancerů EVO X s označením FQ-400 pro britský tr...

Auto s nejdelším názvem na světě

Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400

Nejrychlejší sedan všech dob pokořuje svou výbušností i Carreru GT, ale přesto je o komických 12,3 milionu korun levnější.

Jestli je na automobilovém trhu místo, ve kterém stárnou novinky stejně rychle jako počítače, mobily a digitální foť&aac...

Mitsubishi Lancer WGN 1,6

Mitsubishi Lancer WGN 1,6: kombi s geny Eva

Pokud vyslovíte jméno Mitsubishi Lancer, většině lidí se vybaví speciální edice Evo a jen malá část si vzpomene na jeho civilního sourozenece. Lancer proplouvá českou zemí již několik let trochu v ústraní, ale toto opomíjení si určitě nezaslou...

Mitsubishi Lancer Evolution IX

Mitsubishi Lancer Evolution IX - Výbušné diamanty

První Mitsubishi Lancer Evolution se objevil na japonských silnicích v říjnu 1992. Loni v dubnu byla na autosalonu v New Yorku představena devátá generace, která se pro japonský trh vyrábí také jako praktické kombi.

Mitsubishi Lancer Evoluti...

Mitsubishi Lancer 1300 GLXI (1999)

Briliantová kavalerie

v angličtině kopiník neboli hulán. Colt je jasný i bez překladu. Ale navzdory svým agresivním jménům jsou tyto automobily v podstatě mírumilovné. Tato modelová řada čítá několik karosářských verzí. Nejrozšířenější je čtyřdveřový sedan L...

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Ještě před klatovskou Mogul Šumava Rallye měli někteří čeští jezdci možnost premiérově si vyzkoušet svezení s nejnovější evoluční verzí vozu Mitsubishi Lancer. Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém t&yac...

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Nový Lancer přitahuje pozornost. A velkou. Především mladí příslušníci silnějšího pohlaví mě často například na parkovišti u supermarketu zavalili klasickými otázkami typu „...hmm, to je ten novej Lancer, jo? Tý jo, vypadá...

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

Majetní se dočkali, mi ostatní jen tiše slintáme a závidíme. Počínaje včerejším dnem (23.6.2008) M Motors CZ s.r.o. uvedla na český trh dlouho očekávanou novou generaci své legendy Lancer Evolution.

MMC své příznivce držela v napětí...


Články