Články


Mitsubishi Galant 1988-1992

2008-09-27 Přečteno: 3 093x

Kvalita, spolehlivost, dobrá dynamika

Poměrně časté střídání generací by mohlo vytvořit dojem, že většina japonských automobilů rychle stárne. Nicméně Mitsubishi Galant výrobního roku 1987 není ani dnes špatná volba. To pochopitelně platí v případě, že jeho předchozí majitelé o něj dobře pečovali. Galant se vyráběl se dvěma typy karoserie: jako čtyřdveřový sedan a pětidveřový liftback. Druhý uvedený model byl o něco nižší, což mu přidávalo na dynamice. Na druhé straně to zcela vyloučilo vzájemnou výměnu okenních skel, přestože na první pohled jsou si oba automobily velmi podobné. Během výroby se pravidelně obměňovaly jednotlivé prvky karoserie. Největší změny zaznamenaly nárazníky: u starších verzí Galantu byly ještě kombinované – tvořily je kovová „zástěrka“ v barvě karoserie a široká vložka z černého plastu. Později se nárazníky začaly vyrábět už jenom z plastu s výrazným předním spoilerem opatřeným lakem karoserie. Upravena byla také maska chladiče a u sedanu též zadní svítilny. Charakteristickým rysem tohoto modelu byly vůbec první „vytrhávající se“ kliky u dveří, které se později začaly montovat i na vozy Sigma. Ergonomické řešení interiéru působí dodnes příznivým dojmem. Prvky řízení jsou velmi dobře rozmístěny a výhrady nelze mít ani k přehlednosti přepínačů pod volantem či multifunkčních otočných ovladačů soustavy vytápění a větrání.


Tiché, výkonné, spolehlivé

Řadicí páka na verzi s mechanickou převodovkou má krátký krok a přesnou fixaci, navíc nevyžaduje při manipulaci velké úsilí. To zajišťuje lanko v převodovém mechanismu. Sedadla jsou pohodlná, i když boční vedení nelze podle dnešních náročných měřítek označit za dostatečné. Na zadních sedadlech je sice dostatek místa, ale pokud na přední sedadlo usedne osoba vyšší než 180 cm, budou kolena zadních cestujících narážet do jejího opěradla. Tato skutečnost je důsledkem relativně krátkého rozvoru náprav. Na starý kontinent se Mitsubishi Galant dodávalo se čtyřmi základními typy pohonných jednotek: zážehovými o zdvihovém objemu 1,8 a 2,0 l a dvoulitrovým DOHC, doplněnými o přeplňovaný vznětový agregát 1,8 l s turbodmychadlem. Relativně úsporný 1,8l benzinový motor měl v dřívějších verzích ještě karburátor, později pak se všechny zážehové motory opatřily elektronickým vstřikováním paliva. K nejpopulárnějším verzím Galantu patří dvoulitrový zážehový motor s rozvodem OHC, tedy s jedním vačkovým hřídelem. Dobře se osvědčil jak z hlediska spolehlivosti, tak i co do technických charakteristik, a proto se s menšími úpravami montuje i do vozů Galant zatím poslední generace. Automobil s tímto agregátem má dobrou dynamiku dokonce i ve srovnání s modernějšími vozy, přestože mu lze vyčíst citelný nedostatek točivého momentu v pásmu nízkých otáček. Verze „dvoulitru“ se dvěma vačkovými hřídeli má ještě také „slabší“ spodní segment otáček, ale rychle zabírá v pásmu 4000 ot/min. Pak již automobil zrychluje velmi solidně, a to až do okamžiku zásahu elektronického omezovače otáček. Na druhé straně si musíme uvědomit, že spolehlivost tohoto motoru je podstatně nižší než u jeho „jednohřídelového“ sourozence. Mimochodem u tohoto motoru je nejzranitelnější soustava vstřikování paliva.


Nejen pohon, ale i ovládání

Podvozek vozu Mitsubishi Galant je jednoduchý: přední náprava má vzpěry McPherson, zadní zavěšení kol využívá příčného ramena ve tvaru U. Řízení je hřebenové s hydraulickým posilovačem. Na předních kolech jsou kotoučové brzdy s vnitřní ventilací, na zadních bubnové s vakuovým posilovačem. Výjimkou je unikátní modifikace Dynamic 4 se znakem náprav 4 x 4 x 4. Ten znamená, že všechna čtyři kola jsou nejen poháněná, ale také ovladatelná. Tato verze, stejně jako Galant s pohonem všech čtyř kol, má nezávislé zavěšení zadních kol a na zakázku se montuje elektronická regulace tuhosti tlumičů. To všechno sice přispívá k velmi zajímavému způsobu řízení, avšak trpí tím spolehlivost automobilu. Za jízdy si vede dobře i Galant v obvyklém provedení. Spolehlivě drží zvolenou stopu nejen v přímém směru, ale též ve velmi ostrých zatáčkách. Dostatečně komfortní pérování dělá příjemný dojem na cestující a řidiči poskytuje veškeré pohodlí. Je pravda, že v lehce zvlněném terénu má automobil tendenci k rozhoupávání a v důsledku toho dochází ke zhoršené stabilitě ve větších rychlostech. Brzdy jsou dostatečně účinné, ale pokud kupujete starší automobil, rozhodně je lepší je zvlášť pečlivě zkontrolovat. Mezi ojetinami se totiž mohou vyskytnout vozy se silně opotřebovanými kotouči anebo se zrezivělým potrubím. Jednou z nejdůležitějších předností modelu Galant je jeho nenáročnost a vysoká spolehlivost. V zásadě by se při správné údržbě neměly objevit větší nepříjemnosti. Zážehové motory přežijí bez potíží nájezd i 300 000 km, pokud nezapomenete po každých 100 000 km vyměnit klínový řemen a zkontrolovat těsnění. Podvozek je prakticky nepoškoditelný. Pravidelná výměna se předpokládá u pouzdra stabilizátoru přední nápravy a hlavic táhla řízení, a to přibližně po každých 50 000 km. Nejrůznější závady se pochopitelně mohou objevit tak jako u každého jiného automobilu. Pokud jde o Galant, tam pouze není snadné vytipovat jeho charakteristický defekt. Za peníze, za něž se automobil nabízí (v průměru podle roku výroby a vybavení), však v každém případě získáte spolehlivý vůz s dlouhou životností a dobrými provozními charakteristikami.


Historie modelu

Automobil Mitsubishi Galant s továrním označením E30 se objevil v roce 1987. Vůz získal nejrůznější trofeje – v témže roce se v Japonsku stal Automobilem roku, v roce 1989 Zahraničním automobilem roku v anketě solidního amerického časopisu Motor Trend. Tento typ se dobře prezentoval také svou účastí na mistrovství světa v rallye. Čas potvrdil, že všechny tituly získal zaslouženě. Galant se ukázal jako výjimečně vydařený prakticky po všech stránkách.

10/87 Výměna generací, kromě nové karoserie jde o novou verzi motoru 2,0 l/107 kW (145 k) bez katalyzátoru, avšak se dvěma vačkovými hřídeli a čtyřventilovou technikou

3/88 Galant E30 se začíná prodávat v Evropě

9/88 Premiéra pětidveřového liftbacku, který se liší pouze menší výškou

3/90 Motor 1,8 l/66 kW (90 k) je vybaven elektronickým systémem vstřikování paliva (růst výkonu spotřebuje existence katalyzátoru), liftback je rovněž vybaven verzí Dynamic 4

3/93 Evropská premiéra následující generace Galantu (E50)


Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mitsubishi Galant

Toto je článek o modelu Mitsubishi Galant

Mitsubishi Galant 2.0 Elegance (2000)

Parádivý samuraj

Osmá generace Galantu se designérům skutečně vydařila. Ani se nechce věřit tomu, že jde o dílo japonských tvůrců z 90. let minulého století. S jeho šarmantní tváří ovšem neladí tuctový interiér

Vedle testovaného sedanu existuje ještě kombi, na kter&eacu...


Články