Články


Mitsubishi Colt CZT

2008-10-10 Přečteno: 3 340x

Mitsubishi Colt CZT: ve stopách Zera

Motor 1,5 turbo o výkonu 150 koní dělá z malého Coltu kompaktní stíhačku. Čeká Colt CZT věčná sláva, nebo osud starého Zera?

V době svého zavedení v roce 1940 se Mitsubishi Zero vyrovnaly jakékoliv jiné stíhačce na světě a většinu jich předčily. Poprvé bylo nasazeno do bojů v Číně v roce 1940 a sloužilo po celou dobu války v Tichomoří. Celkem bylo vyrobeno přes 10 430 letounů, nejvíce ze všech typů japonských letadel. V závěru války však už svými výkony o třídu zaostávalo za americkými stíhačkami Hellcat a Lightning. Napotkalo něco podobného i Colt?

Od velkých letadel k malým sporťákům

Letecká historie Mitsubishi je vynikající vizitkou pro výrobu automobilů. Své by o tom mohlo říct i Subaru nebo BMW. Pětidvéřový Colt se v Evropě objevil v roce 1979 a cenově patřil k nejlevnějším automobilům nižší třídy, jeho tehdejší postavení na trhu bychom mohli přirovnat k současné pozici Hyundai Getz. Pod jeho kapotou se nacházely motory o objemu 1244 a 1410 ccm o výkonech 40 a 51 kW. V roce 1982 se objevil první sportovní model 1400 Turbo s přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 77 kW (105 k). To je duchovní předchůdce dnešního CZT.
V roce 1984 se dostavila velká marketingová revoluce a označení Colt si ponechaly jen tří a pětidvéřové hatchbacky. Pětidvéřový sedan dostal označení Lancer, který se postupem času Coltu o třídu vzdálil. V témže roce se objevil čtyřválec o objemu 1 468 ccm a výkonu 55 kW. Dalším překvapením byla přeplňovaná šestnáctistovka. Motor o objemu 1 598 ccm a výkonu 92 kW (125 k) při 5 500 ot./min. Maximální kroutící moment činil 186 Nm při 3 500 ot./min. Aby toho nebylo v roce 1984 málo, představil se ještě atmosféricky plněný diesel o výkonu 44 kW. V roce 1988 se představila nová generace zaoblenější generace s líbivým designem, která se díky individuálním dovozům dostala i k nám. Základem byl čtyřválec o objemu 1 298 ccm a výkonu 51 kW, čímž plně nahradil čtrnáctistovku. V nabídce byl také výkonnější motor o objemu 1 468 ccm a výkonu 62 kW. Sportovními modely byly verze 1.6 GTi-16V (1 596 ccm, 91 kW) a 1.8 Gti-16V (1 836 ccm, 100 kW). Tyto verze také poprvé dostaly vícebodové vstřikování benzinu.Další generace se představila v roce 1992 a pod jejími kapotami se nacházeli třináctistovka, šestnáctistovka a opět 1.8 GTi. Tato generace patřila k oblíbeným vozům a čeští dealeři Mitsubishi na ní stavěli základy svého podnikání. Moderní vajíčkovitý tvar kopíroval obdobné vozy japonské konkurence – Nissanu Micru a Mazdu 121. V roce 1996 se představil facelift, vydávaný za novou generaci. Verze 1.8 GTi zmizela z nabídka pro malý zájem motoristů. Fandové malých Mitsubishi museli čekat dlouhých osm let, než se představila zbrusu nová generace. V roce 2004 se značka i přes kapitálový odchod DaimlerChrysler pustila do rozsáhlé modelové ofenzívy. Nové modely Pajero, Pajero Sport a Pajero Pinin, stejně tak L200 nebo Outlander slavily úspěch a tak přišel čas také na Colt. Protože zde Mitsubishi trestuhodně zaspalo, přišlo o celou jednu generaci zákazníků v segmentu malých vozů. Nový pětidvéřový Colt nabídl motory 1.1 (55 kW), 1.3 (70 kW), 1.5 (80 kW) a turbodiesel 1.5 DI-D HP (70 kW). V roce 2005 se představila třídvéřová verze CZ3 a spolu s ní se po desetiletém půstu představila vrcholná sportovní verze 1.5 Turbo, obchodně označená jako CZT. V následujícím roce se pak ve spolupráci s Pininfarinou objevil pohledný kabriolet CZC.

Design tří diamantů

Designéři poslední generace dostali za úkol vytvořit zbrusu nový vůz, který nebude navazovat na tvary předchůdce ze začátku devadesátých let, ale vytvoří soudobý moderní automobil třídy malých vozů. Tvarově se nejvíce podobá Mercedesu třídy A a to i svou jednoprostorovou koncepcí, která je v této třídě poměrně neobvyklá. I když...Příď Coltu CZT se nese ve znamení ostře zvednuté kapoty, na kterou navazuje linie rozměrného čelního skla. Je otázkou, zda proto zařadit Colt k vozům s jednoprostorovou karosérií. Podobně krátkou příď mají totiž i kolínská trojčata. Linii určuje usměvavý přední nárazník s rozměrnými nasávacími otvory a decentním spoilerem pod nárazníkem. Nad tímto trojdílným grilem se nacházejí malé kruhové přední mlhovky. Přední maska s dvojitou mřížkou chladiče a třemi diamanty uprostřed působí dynamicky a najdeme ji na všech nových Mitsubishi. Mandlové oči v podobě předních světlometů s čirou optikou nejsou agresivní a naopak působí trochu usedle a přátelsky. Dvoudílná vnější zpětná zrcátka kombinují lakovanou a nelakovanou černou část a působí elegantně. Linie mandlových očí pokračuje technologickou spárou až do střechy, zboku je výrazné prosklení v masivním A sloupku, na který navazují boční dveře a decentní boční okénko za dveřmi. B sloupek je doplněn imitací karbonu s logem CZT, označujícím nejsportovnější verzi. Mimochodem na předním blatníku se vyskytuje motiv trojúhelníku v podobě bočního ukazatele směru.Decentní záď pak zboku určují subtilní sdružené koncové svítilny a poměrně masivní střešní křídlo na horní hraně výklopné zádi. Coltu také bezesporu sluší šestnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 205/45.

Interiér se sportovním espritem


Po otevření rozměrných předních dveří přivítá řidiče líbivý interiér s výrazně sportovními sedadly, pěknou palubní deskou a trochu laciným středovým panelem s kusem bílého plastu. V prazích dveří se přirozeně nachází hliníková lišta Colt CZT, stejně jako tři diamanty na volantu. Přední sedadla mají zboku praktické plastové přihrádky na drobnosti. Palubní deska je klasických tvarů a přesto působí příjemně. Převážnou většinu materiálů tvoří tvrdé plasty s imitací hliníku, ale to palubní desce neubralo na eleganci. Tříramenný volant skvěle padne do ruky, přístrojová kaplička s tubusy z imitace hliníku působí příjemně ve dne i v noci, kdy se pěkně rozzáří. Středový panel začíná nadějně palubním počítačem, přihrádkou, kruhovými výdechy ventilace, pokračuje nepříliš výkonnou audiosoustavou, další přihrádkou na věci (CD se tam nevejdou), ovládáním poloautomatické klimatizace, aby ji zakončil nevzhledný kus světlezeleného plastu, který se opakuje světlezelenou gumovou manžetou řadicí páky. To bude zřejmě první místo, které by měl případný tuner vyřešit.Středový tunel nese dva držáky nápojů a kulovitý popelník, ale chybí mu středová loketní opěrka. Namítnete možná, že u malého auta je to zbytečnost, ale já jako zhýčkaný motorista ji u vozu vyžaduji a má ji i takový Nissan Note. Za zmínku ještě stojí pěkné hliníkové pedály, dotvářející sportovní esprit interiéru. Tím nejsportovnějším ale jsou přední sedadla s příjemným bočním vedením a líbivým červenočerným textilním potahem. Sklápění předních sedadel je trochu krkolomné a vyžaduje více síly, na což uživatelé pětidvéřových karosérií nejsou již dnes zvyklí. Nastupování dozadu tak vyžaduje gymnastický cvik, zato se tam pak s trochou skromnosti všech cestujících včetně těch vpředu vejdou dva dvoumetroví pasažéři. Colt CZT je sice homologován jako pětimístný, ale třetí místo vzadu je opravdu za trest. Naopak lavice je vzadu příjemně měkká. Zavazadlový prostor má skromný objem 220 litrů, který lze poměrně náročným sklopením zadních sedadel zvětšit na 1 070 litrů. Zadní lavici lze podobně jako u Nissanu Micra posunout o pár centimetrů na úkor cestujících nebo naopak zavazadlového prostoru. Pod rovnou podlahou zavazadlového prostoru se nachází už jen neplnohodnotné rezervní kolo a nářadí.

Malý velký zázrak pod kapotou


Colt CZT je zvenku i přes detaily vcelku klasickým konfekčním zbožím. Tím úžasným na něm je přeplňovaný řadový zážehový čtyřválec o objemu 1 468 ccm s výkonem 110 kW (150 koní) při 6 000 ot. / min. Největší točivý moment činí 210 Nm při 3 500 ot./min. Pro srovnání jiný ostrý Japonec této třídy Nissan Micra 160 SR má pod kapotou atmosferický zážehový čtyřválec v řadě o objemu 1 598 ccm s výkonem 81 kW (110 koní) při 6 000 ot. / min. Největší točivý moment činí 153 Nm při 4 400 ot./min. Síla turba je tak znát a Colt svým motorem (a bohužel i spotřebou) přebíjí své konkurenty. Už pohled pod kapotu s plastovým trubicemi turba prozrazuje, že přeplňování není maximalizováno a že slouží jen k nakopnutí vozu při akceleraci. To je dobře, protože ostré turbo s vyššími plnícími tlaky by patnáctistovka zvládala hůře. Po nastartování se Colt projevuje poměrně hlučně, překvapí výrazný kovový cvrkot přeplňovaného motoru. Pokud se vám to nelíbí, polechtejte pedál akcelerátoru a cvrlikání nahradí sytý baryton výfuku a pískání turba. Při rozjezdu je třeba počítat s ostřejší spojkou a výkonem až od vyšších otáček.Coltu se vůbec nelíbí, když z něj děláte městské vozítko a podtáčíte ho. Sice zvládne jízdu na pětku padesátkou po městě, pak je ale otázka, proč jste si ho vůbec kupovali. Rozjezdy na křižovatkách jsou vždy okamžik dvou sekund. Zařadíte jedničku, hravě za sebou necháte turbodiesely a zážehové dvoulitry a na dvojku už jedete padesát. Tam vzadu za vámi se právě děje drama ponížených řidičů, kteří svá monstra dosud považovali za nadřazená vašemu drobečkovi. Zažíval jsem to stále znovu. Mimo město si motor začně užívat akceleraci a jediným limitem je podvozek. Konečně na dálnici se opět setkáte s nepochopením řidičů větších automobilů. Chystáte-li se zařadit do levého pruhu po zúžení, tlupa dementů v Octaviích vám rychle vjede do cesty, protože to malé auto přece nemůže jet rychle. Jaké je pak jejich překvapení, když jim během pár sekund mizíte z dohledu. Dojeli jste spokojeně na německé hranice? Pak rychle na německou dálnici vyzkoušet, co to umí. Colt jede báječně a zastaví ho až hranice 210 km/h a také citlivější podovzek, ale o tom až později. Na řadě je spotřeba jako nejcitlivější téma. Zatímco Micra 160 SR bez přeplňování neměla tak úžasnou akceleraci a vystačila si se sedmi, Coltík chce pořádnou porci paliva. V našem případě 10,5 l/100 km. Je to hodně nebo málo? To musejí posoudit ti, kteří se rozhodují o jeho koupi. Jezdit se dá i za osm, nebo také za dvanáct. Zážitek je ovšem mimořádný a pokud si Colt CZT nevyberete ke každodennímu dojíždění 150 km do práce, určitě vás nezruinuje.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mitsubishi Colt

Toto je článek o modelu Mitsubishi Colt

Mitsubishi chce zastavit výrobu modelu Colt v Nizozemsku

Tokio 19. prosince (ČTK) - Japonská automobilka Mitsubishi Motors Corp zvažuje snížení výroby v Evropě. Japonský list Asahi uvedl, že plány automobilky počítají do konce roku 2012 se zastavením výroby modelu Colt v Nizozemsku.

Závod v Nizozemsku vyrobil ve fiskálním roce 2009 zhruba 50.000 vozů, z toho bylo ...

Test novy Mitsubishi Colt 2009 1.1 MPI

Test Coltu 2009 s nejmensim motorem 1.1 75k/100Nm 5MT

Az nyni jsem se dostal k poradne projizdce s nove zakoupenym Coltem 2009 s nejslabsim motorem a nemuzu se o dojmy nepodelit. Chtel jsem do firmy nejake ekonomicke auto s nizkou spotrebou ale prostornym interierem, ktere nebude drahe, bude mit nizke provozni naklady, nebude v servise kazde utery odpoledne, bude solidne a neotrele vypadat, nebud...

Test novy Mitsubishi Colt 2009 1.3 MPI

novy Colt 2009

Konecne jsem se dostal k poradne projizdce s faceliftovanym Coltem tohoto modeloveho roku. Testovany model byl vybavem asi nejprodavanejsim motorem 1.3MPI MIVEC DOHC 16V se slusnymi 95 konmi pod kapotou a krouticim momentem 125Nm. Prevodovka byl klasicky manualni petikvalt. Auto melo vybavu stupne Invite, ktera zahrnovala mimo jine ESP (stabilizacni system), 6 airbagu (dva celn...

Baby EVO

MITSUBISHI COLT RALLIART

Nedávno se objevil modernizovaný Colt,teď se nám poprvé do ruky dostala jeho ostrá verze Ralliart. Sportovní verze ralliart se od základní verze modelu zásadně liší,dostala točivou přeplňovano patnáctistovku,zesílenou karoserii i sadu optických doplňků,už na první poh...

Historie Colta

Začátek

První Colt byl vyroben v roce 1962 Colt 600 víceméně jako městské vozítko o obsahu 0,6l s výkonem 18kw .O rok později jej následoval Colt 1000 s výkonem 37kw.

Generační vývoj

Až v roce1978 vyjela vlastně první generace Colt A150 vyráběná do roku 1983 o obsahu 1,2 - 1,4 - 1,4turbo vyr&a...

Colt CZ.....

Jiný přístup

Společnost Mitsubishi Motors využila zázemí svého finančně-průmyslového impéria a vstoupila s novými modely do nové éry. Hodlá získat jak ztracené pozice v Japonsku a USA, tak posílit v Evropě. Právě v Evropě je mimořádně důležitý úspěch modelu Colt. Jak tedy ...

Mitsubishi Colt 1300 GLI

Nenápadný společník

Mitsubishi Colt sice na našich silnicích není často k vidění, ale při koupi ojetého malého vozu se s ním rozhodně vyplatí počítat. Za nepříliš atraktivní fazonou se skrývá spolehlivá a dobře zpracovaná technika. Jistou nevýhodou tohoto M...


Články