Články


Mitsubishi Carisma DI-D: naftový japonec

2008-10-07 Přečteno: 3 295x

Mitsubishi Carisma DI-D

Carisma? To je přece GDI. Tedy především. Ale jaká je šest let stará Carisma v provedení se vznětovým motorem DI-D?

Nenápadnost, to je zřejmě krédo Carismy již od jejího zrození. V půli devadesátých let o jejím vývoji vědělo jen několik skutečně zvídavých novinářů. Carisma si odbyla svoji světovou premiéru roku 1995 na druhořadém autosalonu v Amsterdamu v době, kdy společnost Mitsubishi soupeřila s Hondou o třetí místo mezi japonskými automobilkami. Jednalo se o první model značky, vyvinutý speciálně pro evropské zákazníky s úkolem zaplnit mezeru mezi Lancerem a Galantem. Místo jejího představení však nebylo vybráno omylem. Vyrábět se totiž začala v nizozemském městě Born v továrně NedCar, jež vznikla v rovnoprávné spolupráci s automobilkou Volvo již roku 1991. Důvodem pro její výstavbu bylo vyhnout se vysokým clům, uplatňovaným v té době proti z Japonska dováženým vozům do Evropy. Ve vývojových nákladech se navíc Mitsubishi „šáblo“ právě s Volvem, jež v NedCaru souběžně spustilo výrobu svého modelu S40/V40 na stejné podlahové platformě.V roce 2000 byla Carisma modernizována. Její střízlivé proporce zůstaly zachovány, ale rysy se zdůraznily výrazněji řezanou přídí a většími zadními světlomety. Změn doznal samozřejmě také interiér, jenž obdržel nová, lepší sedadla, jež však přinesla také své nevýhody (čtěte dále). Cena tehdy začínala na 494 500 Kč za model 1,6 Classic, zkoušený vůz s motorem DI-D byl téměř o 100 000 Kč dražší.

Pohonné jednotky

Mitsubishi Carisma přinesla pod kapoty běžných evropských vozů první zážehový motor s přímým vstřikováním benzínu a označením 1,8 GDI a výkonem 92 kW. Vzhledem k příliš sirnatému evropskému benzínu však nikdy nebylo možno dokonale využít jeho schopností, zvláště při spalování chudé směsi. S příchodem Škody Octavia byla jednotka 1,8 GDI vzhledem ke shodnému výkonu i objemu srovnávána s pětiventilovým čtyřválcem 1,8 20V od Audi. Vzhledem k nepříliš povedené aplikaci v Octavii, potvrzené jeho brzkou náhradou konvenčním „dvulitrem“ o výkonu 85 kW, nebylo vítězství motoru GDI, zvláště v otázce spotřeby paliva, ničím obtížným.V roce 1995 však byla Carisma představena s trojicí čtyřválců 1,6i/66 kW, 1,8i/85kW a 1,8i/103 kW (DOHC) s běžným nepřímým vstřikem benzínu. GDI následovalo záhy. Posléze se pod kapotu Carismy nastěhoval také přeplňovaný „komůrkový“ vznětový čtyřválec Renault 1,9 TD/66kW řady F8GT, který zde přečkal dokonce i facelift z roku 2000. Teprve následně jej nahradil zdařilý moderní přímovstřikový „diesel“ Renault téhož objemu, jenž poháněl také námi testovaný vůz. Na některých evropských trzích byl k dispozici také ve výkonnější variantě 85 kW/4 000, 265 N.m/2 600 ot./min. Má konvenční ventilový rozvod SOHC se dvěma ventily na válec, ale také vysokotlaké přímé vstřikování nafty common rail.
Druhé housle hrál po celý život Carismy základní zážehový čtyřválec 1,6i. Během modernizace v roce 2000 byl optimalizován a výkon vzrostl na 73 kW při 5 750 ot./min. Motory pracovaly vesměs s manuálně řazenou pětistupňovou převodovkou nebo s klasickým čtyřstupňovým planetovým „automatem“ s hydrodynamickým měničem momentu.

Konstrukce

Carisma je pětimístný cestovní vůz na horní hranici nižší střední třídy s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Dodáván byl jako čtyřdveřový sedan nebo jako pětidvéřový liftback. Přední nápravu tvoří soustava rozvidlených spodních příčných ramen a klasických vzpěr McPherson, zadní prostorově nenáročná náprava je víceprvková s trojicemi příčných vzpěr a jednoduchými podélnými rameny. Stabilizátor přední nápravy byl standardní výbavou, stabilizátorem vzadu disponovaly jen silnější verze. Vpředu měly Carismy ventilované kotouče, vzadu bubny a v kombinaci s ABS kotouče. Zajímavostmi jsou velmi nízký koeficient odporu vzduchu cx jen 0,29 a relativně objemná palivová nádrž. K velmi dobré aerodynamice přispívá také plochý podvozek. Jeho přední část je krytá plastem a pod vůz nepřesahuje ani výfuk, díky tomu se nemusíte obávat, že na nerovnostech „chytnete spodkem“. Z Carismy je dobrý výhled díky tenkým sloupkům, pouze pohled za vůz a šikmo vzad je omezen vysokou zádí. .

Příjemným překvapením byl motor, dodávaný Renaultem. Během jízdy jej nemáte důvod považovat za kukaččí vejce. Je velmi dobře odhlučněn a jeho přirozené vibrace se nijak nepřenášejí do interiéru. Jízda s ním je daleko příjemnější než s běžnými TDI PD, a to včetně zážitků na čerpací stanici. Zatímco spotřeba za běžných podmínek je s německými motory srovnatelná, v opravdu vysokých rychlostech je nižší. Na jistém úseku německé dálnice jsem při průměrné rychlosti 152 km/h měl začátkem léta s Octavií 2,0 TDI/103 kW průměrnou spotřebu 12,3 l/100 km. S Carismou jsem byl nucen absolvovat tentýž úsek, průměrnou rychlost jsem vypočítal zhruba na 145 km/h a průměrnou spotřebu nafty na 8,3 l/100 km. Při klidné jízdě mimo město není potíží stlačit ji pod 5 l/100 km, razantní jízdou ve městě se dostanete těsně nad 7 l/100 km. Za celý test jsme s vozem najeli 628 km při průměrné průměru 7,2 l/100 km. Vzhledem k dynamice pohonné jednotky jde o hodnotu sympatickou.Podvozek je příjemně tuhý, přitom účinně pohlcuje nerovnosti vozovky. Mile překvapilo zcela nulové předklánění vozu při razantním brždění, dané vpřed skloněnou osou kývání spodních ramen přední nápravy. V zatáčkách se Carisma naklání pouze nepatrně a její chování je vlivem pasivního přiřizování zadní nápravy neutrální a eliminuje chronickou nedotáčivost vozu s vpředu uloženým motorem. Velmi sympatický je nízký aerodynamický hluk, svůj podíl na něm mají okna vytažená k obrysu karosérie, minimální spáry mezi karosářskými díly a dvojité těsnění dveří. Jízdní vlastnosti Carismy jsou velmi dobré, ale u zkoušeného vozu se již projevovaly opotřebené brzdy a závěsy stabilizátorů na obou nápravách, jež klepaly.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mitsubishi Carisma

Toto je článek o modelu Mitsubishi Carisma

Mitsubishi Carisma

Velké přednosti, jen malé nedostatky

Automobil Mitsubishi Carisma si po celé Evropě dobyl přízeň mnoha zákazníků, jako ojetina se ovšem zatím prodává jen zřídka; je totiž ještě příliš „mladý“, a tomu také odpovídá stále poměrně vysoká cena. Na to...

Zpráva celkem o ničem - dobrá známka pro Carismu a špatná pro Holanďany

Na železničním přejezdu mezi Kájovem a Boršovem nad Vltavou na Českobudějovicku se srazil nákladní vlak s osobním autem. Automobil značky Mitsubishi Carisma, za jehož volantem seděl holandský řidič, se s vlakem srazil na přejezdu s výstražnými kříži u zastávky Vrábče. Podle vyšetřování pr&yacut...


Články