Články


Mitsubishi Carisma

3 komentářů 2008-09-30 Přečteno: 3 208x

Velké přednosti, jen malé nedostatky

Automobil Mitsubishi Carisma si po celé Evropě dobyl přízeň mnoha zákazníků, jako ojetina se ovšem zatím prodává jen zřídka; je totiž ještě příliš „mladý“, a tomu také odpovídá stále poměrně vysoká cena. Na to, že místo, kde automobil vymysleli, bývávalo shodné s místem, kde se vyrábí, můžeme klidně zapomenout. Důkazem je i Mitsubishi Carisma. O tom, že se tento model vyrábí v Nizozemsku, vědí skoro všichni hlavně díky tomu, že vytvoření tohoto společného podniku (joint venture) se stalo jedním z prvních příkladů spolupráce známých výrobců automobilů. Na tom však zákazníkům příliš nesejde: daleko více než o místo výroby se pochopitelně zajímají o značku a její prestiž.

Maximum rozdílů

V případě vozu Carisma je jasně patrné, kdo byli jeho „rodiče“. U celé řady dílců a agregátů, které si partneři vzájemně dodávají, se dají vysledovat jejich kořeny až k době, kdy Volvo spolupracovalo s Renaultem. První se na výrobní linku postavil pětidveřový liftback, později se objevil čtyřdveřový sedan. Liší se od sebe nejen tvarem, ale i zpracováním zadní části vozu: vzhledem k tomu, že oba vozy mají stejnou délku, bylo u sedanu nutné výrazněji vytvarovat zavazadlový prostor. Výběr mezi oběma provedeními je víceméně záležitostí vkusu. Například liftback vypadá moderněji a dospěleji a také jeho užitné vlastnosti skýtají větší praktičnost. Naopak nedostatkem pětidveřové Carismy je horší výhled přes vnitřní zpětné zrcátko a vyšší cena opravy v případě poškození zádě automobilu. Vůz patří do segmentu D, avšak svými rozměry (rozvor je 2550 mm, což je o 60 mm méně, než má Honda Civic patřící do segmentu C) a objemem nabízených motorů se řadí spíše k její spodní hranici. Přesto je však jeho vnitřní prostor dostatečně velký. Mezi prvky výbavy se často objevuje samočinná klimatizace a efektní barevný displej, který pro vozy Mitsubishi není zrovna typický. Při nákupu stojí za to zkontrolovat činnost klimatizace.Z prvků interiéru nejvíce upoutá konzola připomínající hlavu kobry.


Velký displej klimatizace je nejen přehledný, ale i pohledný

Problémy s převodovkou

Automobil Mitsubishi Carisma se zpočátku nabízel se dvěma typy motorů: 4G92 o výkonu 66 kW (90 k) a objemu 1,6 litru a 4G93 s výkonem 85 kW (115 k) o zdvihovém objemu 1,8 litru. Později byl výkon 1,6litrového motoru zvýšen na 73 kW (100 k). Tím ale možnosti tohoto agregátu nekončí: jeho o slušných 10 kW (14 k) výkonnější verze je určena pro kombi Lancer. Výkon byl obětován zlepšení točivého momentu v nižších otáčkách. Dnes se do vozů Carisma běžně montuje motor o výkonu 92 kW (125 k) s přímým vstřikováním benzinu GDI, dále 1,9litrový turbodiesel s výkonem 66 kW (90 k) a ve verzi GT dokonce dvoulitrový přeplňovaný motor s výkonem 206 kW (280 k). U nás se však turbodiesel oficiálně neprodával a sportovní verze GT (ovšem konstrukčně odvozená od menšího Lanceru) se dovážela pouze na individuální objednávku. Cena vozu je nižší díky tomu, že jsou menší náklady na certifikaci a zajištění celé nomenklatury náhradních dílů a také školení mechaniků. A také zkušenosti získávají pracovníci servisů rychleji. Existují dvě varianty převodovek: přímo řazená pětistupňová a čtyřstupňová samočinná INVECS-II. Přímo řazená převodovka značky Renault má „doživotní“ mazání a na její funkci nejsou žádné stížnosti, s výjimkou snad trochu roztaženého rozsahu převodových poměrů. Zato její ovládání by se mohlo zlepšit – krok řadicí páky je příliš dlouhý a fixace je nepřesná. Problém jsme měli s INVECS-II. Má elektronické řízení na principu fuzzy logic, což systému umožňuje, aby se přizpůsoboval stylu řízení. V praxi však tento algoritmus někdy nefunguje. Na to, aby se přešlo od úsporného režimu k dynamickému, potřebujete totiž asi 10 akcelerací. Řidič většinou nejezdí jen rychle nebo zase jen pomalu. Občas je nutné „vystřelit“, avšak převodovka na to ještě nepřišla. A pak to vypadá tak, že když je třeba, tak automobil „nejede“, a když už to není nutné, uhání jako ztřeštěný. I když i to je relativní – pro poměrně těžký vůz navíc se samočinnou převodovkou zjevně nestačí 1,6litrový motor. Kromě toho nás hodně dráždily citelné prodlevy s přeřazením v režimu „kick-down“ při plně stlačeném pedálu akcelerátoru. Ale přesto se nedá říci, že by INVECS-II byla jen nesmyslným technickým hlavolamem. Třeba během přibrzďování při jízdě z kopce se přeřazuje na nižší stupně. To se velmi hodí třeba při náledí.

Základem motorové palety je agregát 4G92 s objemem 1,6 litru a výkonem 73 kW (100 k).

Bez větších problémů

Ovladatelnost vozu je celkově dobrá. Jediné, co jsme postrádali, byla reakce volantu v ostrých zatáčkách při malé rychlosti. A pérování je trochu moc tvrdé. Dokonce i na malé výmoly na silnici automobil reaguje nepříjemnou vibrací. Ale při odpovídající rychlosti se Carisma při projíždění mírných nerovností drží jistě, aniž se rozhoupe. Brzdy jsou velmi citlivé a dostatečně účinné, i když ABS se zapojuje trochu brzy. Motor je prakticky „nezničitelný“, pokud se dodržuje harmonogram technických prohlídek. V převodovce se musí věnovat pozornost prachovkám – pokud by se v nich objevila prasklinka, pak by brzy odešly i klouby. V řazení mechanické převodovky se rychle opotřebovávají pouzdra kulisy, což vede k méně přesné činnosti až do té míry, že některé stupně – hlavně první – se těžko řadí. Po ujetí 20 až 30 tisíc kilometrů začínají poklepávat pouzdra příčného stabilizátoru a někdy i zadní tlumiče. V důsledku používání neazbestových materiálů v třecím obložení brzd při intenzivním městském provozu přední čelisti zřídka přežijí víc než 10 tisíc kilometrů, obzvláště pak u vozidel se samočinnou převodovkou. V autobazarech můžeme najít nejstarší vozy Carisma, které první majitel koupil hned potom, co se začaly dovážet koncem roku 1997. Dají se koupit v rozmezí??? až ??? tisíc korun v závislosti na stavu a vybavení. To je nemalá částka, ale spolehlivý a kvalitní vůz za to stojí.

Historie modelu

Když se firma Mitsubishi počátkem 90. let připravovala na výrobu automobilů v Evropě, bylo schváleno rozhodnutí o tom, že vozy budou projektovat evropští konstruktéři. V Německu byla vytvořena centra marketingových průzkumů a projektování automobilů. Prvním vývojovým modelem se stal liftback Mitsubishi Carisma, na jehož základě potom konstruktéři z Volva vytvořili sedan Volvo S4 a kombi V4 (nyní mají název S40 a V40). Tyto modely stejně jako sedan Carisma, který se objevil na konci roku 1996, se vyrábějí ve společném podniku zřízeném firmou Mitsubishi, Volvo a nizozemskou vládou.

1/95 debut liftbacku Carisma na salonu v Amsterodamu

6/95 zahájení prodeje automobilu v Nizozemí

10/96 debut sedanu na salonu v Paříži

9/97 ve Frankfurtu je představena modifikace 1,8litrového motoru s přímým vstřikováním benzinu GDI. Výkon byl zvýšen z 85 kW na 92 kW (ze 115 na 125 k), byly zlepšeny emisní hodnoty

11/97 oficiální zahájení prodeje v ČR. V nabídce jsou zážehové motory o objemech 1,6 l a 1,8 l

7/99 byl zahájen prodej modernizované verze: změny se dotkly přední i zadní části, změnil se i interiér, bylo rozšířeno základní vybavení, v ČR se prodává pouze pětidveřový liftback a na výběr jsou motory 1.6 16V a 1.8 GDI.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Carisma 3 Zouzou Zouzou
8 let, 9 měsíců Carisma

Foto galerie

Mitsubishi Carisma

Toto je článek o modelu Mitsubishi Carisma

Mitsubishi Carisma DI-D: naftový japonec

Mitsubishi Carisma DI-D

Carisma? To je přece GDI. Tedy především. Ale jaká je šest let stará Carisma v provedení se vznětovým motorem DI-D?

Nenápadnost, to je zřejmě krédo Carismy již od jejího zrození. V půli devadesátých let o jejím vývoji vědělo jen několik skutečně zvídavých...

Zpráva celkem o ničem - dobrá známka pro Carismu a špatná pro Holanďany

Na železničním přejezdu mezi Kájovem a Boršovem nad Vltavou na Českobudějovicku se srazil nákladní vlak s osobním autem. Automobil značky Mitsubishi Carisma, za jehož volantem seděl holandský řidič, se s vlakem srazil na přejezdu s výstražnými kříži u zastávky Vrábče. Podle vyšetřování pr&yacut...


Články