Články


Filtry K&N

2007-08-15 Přečteno: 3 265x

Filtry K&N 1

Před více jak 35 lety byly vduchové filtry K&N vyvinuty za účelem zvýšení kvality vzduchového sání pro masivní výkonné terénní auta, která závodila každoročně v Mexické poušti Baja. Závod, který se dnes koná pod jménem Rallye Raids je 1 600 km dlouhý a velice náročný z hlediska prašnosti a opotřebení motorů automobilů. Tento závod je velice náročným testem na jakýkoliv motor veškerých aut, která se tohoto závodu účastní. Každých 100 km musel být vzduchový filtr vyměněn v důsledku silného znečištění prachem, který se usazuje na běžných filtrech a tím se i snižoval výkon motorů. V dnešní době více jak 90 % účastníků tohoto závodu používá bezkonkurenčně výkonné vzduchové filtry K&N s vysokou životností a maximální šetrností k motoru automobilu. K&N filtry důkladně pohlcují prach bez toho, aniž by byl tento filtr zanesen a tímto závodní automobil absolvuje celý závod bez výměny vzduchového filtru. Od této doby se K&N filtry vyjímají jako jedny z nejlepších pro terénní i ostatní automobily a to z důvodu historie tohoto závodu, kde prach byl vždy velkým problémem pro motor závodního automobilu. V závodu Rallye Paříž Dakar jsou filtry K&N číslem jedna mezi závodními jezdci od velkého závodního nákladního automobilu přes rallye automobil až po motocykl. Jestliže se zmíníme o jakémkoliv automobilovém, či motocyklovém sportu, K&N filtry jsou používány ve vítězících vozech Formule 1, světové rallye, evropské rallye, britské rallye a světových závodech super tahačů, ve kterých se v roce 1997 umístilo 11 vozů na prvním místě, právě s K&N filtry. V dalších závodech jako závody cestovních vozů, Formule 2, Formule 3000, motocyklové závody a v neposlední řadě závody motokár, jméno K&N vešlo v podvědomí v tomto světě jako symbol a legenda kvality, výkonu a cesty k vítězství. K&N v dnešní době nabízí v podstatě na jakýkoliv automobil na světě výměnný vzduchový filtr ve stejném rozměru, jaký používá výrobce, ale se zaručeným navýšením průchodnosti vzduchu až o 40 %. Navíc se K&N filtry vyznačují svojí neuvěřitelnou zárukou v délce životnosti vzduchového filtru a ujetí 1 600 000 km se zaručenou ochranou motoru v závislosti na sání vzduchu.

Fakta o K&N filtrech

Primární funkce vzduchového filtru je poskytnout motoru sání maximálně možně čistého vzduchu. Bez správně vyrobeného vzduchového filtru se velice brzy objeví prach v motoru, který zamezí správné funkci motoru, sníží se tlak oleje ve válcích a na vnitřních stěnách motoru se vytvoří pracho-olejový povlak. V této fázi se projeví celkové opotřebení a snížení výkonu celého motorového agregátu, až s možností zadření a celkového zastavení funkce motoru. V některých případech závodní jezdci nepoužívají žádný vzduchový filtr s názorem, že vzduchový filtr zamezuje přístup vzduchu do motoru a snižuje výkon. To se ale velice brzy projeví na životnosti motoru, což je velice nákladné. K&N vyvrátilo tento názor a naopak bylo prokázáno, že vzduchový filtr může při správných rozměrech a složení výkon motoru zvýšit. Počítačové testy a testy na závodních tratích prokázaly zejména testování na vozech Formule 1 v týmech Williams, Honda, Benetton, Cosworth a Jaguar, že prokazatelně filtry K&N navyšují výkon motoru a strukturují proudění vzduchu ,jelikož filtr je konstruován z bavlny, která se vyznačuje právě vysokou průchodností vzduchu. V současné době je K&N výrobcem těchto produktů, které jsou šetrné složením a životností k životnímu prostředí, jsou plně recyklovatelné a výrobním programem pokrývají značnou část světového průmyslu. Značnou část své produkce věnuje K&N motorsportu a souběžně s výměnnými filtry taktéž vyrábí celkové sportovní kity sání vzduchu 57i virtuálně pro každý automobil na evropském trhu. K&N se aktivně a úspěšně účastní jakéhokoliv programu, kde je filtrace vzduchu a prach problém, přes motorové pily, sekačky na trávu, kompresory malých motorů a generátorů. K&N taktéž vyrobilo vzduchový filtr pro vrtulník AH-64 Apache Americké armády, který se podílel na bojových akcích v Perském zálivu, kde byl kladen důraz na životnost, kvalitu, ale i minimální nároky na údržbu, což K&N filtr jedinečně splňoval. Toto je důkaz, že K&N je první ve svém oboru a drží vysoký technologický standard v oblasti vzduchových filtrů.

Co je tak jedinečné na K&N filtrech?

Při důkladné studii filtru K&N je na první pohled zřetelná velikost jednotlivých částic ve filtru a průhlednost filtru, což právě zajišťuje vysokou průchodnost vzduchu. Filtr se skládá ze čtyř vrstev, specielním olejem napuštěné bavlny, uchycené v hliníkové mřížce lemované epoxidovým rámem. Právě tento speciální olej zaručuje možnost vysoké průchodnosti vzduchu, ale na druhou stranu zamezí průchodnosti veškerých nečistot, které se zachytí. Bavlna velice dobře vstřebává olej a je velice dobře prodyšná, tudíž veškerý prach je zadržen a v podstatě přilepen na povrchu filtru, ale maximální proudění vzduchu není nijak omezeno.

Tím, že se filtr pokryje jemnou směsí prachu se prakticky vytvoří další vrstva, která napomáhá filtraci vzduchu. Běžný filtr je v tomto případě zanesen a propustnost vzduchu je minimální, ale jelikož K&N filtr je založen na bázi bavlny a oleje, tak v případě pokrytí filtru jemnou vrstvou prachu se maximalizuje filtrace, ale neomezí se propustnost vzduchu. Na základě těchto faktů je životnost filtrů až desetkrát vyšší než u běžných filtrů. K&N filtr, který není napuštěn olejem a byl by použit pouze suchý ,nebude efektivní a ztrácí jakoukoliv produktivitu popsanou výše!!!

Novinkou firmy K&N jsou olejové filtry špičkové kvality spojující nejlepší filtrační účinnost s použitím těch nejlepších materiálů. Největší výhody oproti olejovým filtrům jiných firem: 1. Lepší filtrační materiál než u originálních filtrů 2. Plechové filtry mají na těle 17mm šroub pro snadnou montáž a dotažení - není potřeba originální klíč! 3. Otvor v těle šroubu pro připevnění - pro závodní účely 4. Vysoká kvalita materiálu vnějšího obalu, který vydrží vyšší tlak 5. Silná vnitřní mřížka filtru 6. Ventil proti vytečení oleje - již žádné suché starty! 7. Jedinečná kvalita a zpracování

Testování K&N filtrů

Jako leader a tvůrce výkonných vzduchových filtrů, firma K&N ví jak důležité je být leaderem i ve vědeckém výzkumu vzduchové filtrace aby mohla dodávat zákazníkům to nejlepší. Mezi všemi testovanými filtrovacími médii zatím nebylo nalezeno lepší, které by zajišťovalo lepší propustnost, filtraci a kapacitu než bavlna napuštěná speciálním olejem. Testování filtrů je prováděno v laboratořích K&N, testovacích centrech a soukromých zkušebnách. Testování výkonu a točivého momentu: Testovací centra výkonnosti jsou v USA, Anglii a Holandsku. Testování výkonu probíhá na dynamometru s elektromagnetickou brzdou. Software si neustále nastavuje nadmořskou výšku a atmosférické podmínky a tak má firma K&N k dispozici přesné a hlavně srovnatelné grafy. Testování je nastaveno pro srovnání rozdílu výkonu u vozidla s a bez filtru K&N. Testování filtrace: K tomuto testování firma K&N využívá soukromou laboratoř. Tato laboratoř je držitelem ISO5011 protokolu, který ji opravňuje k provádění těchto testů. Testuje se efektivnost filtru a prachová kapacita. Smyslem testovacího protokolu je naměření množství prachu ve vzduchovém filtru při nastaveném proudění vzduchu. Test je ukončen když filtr dosáhne nastaveného snížení (konečný testovací tlak). Testovací protokol pak měří procento zadrženého prachu (efektivnost) a celkové množství zachyceného prachu ve filtru (kapacitu). ISO5011 protokol umožňuje flexibilitu při testování a tak můžete měnit podmínky testování. Znamená to, že můžete měnit stupeň prašnosti, proudění vzduchu, … Testování filtrace je jiné pro benzinové a dieselové motory. Používání různých stupňů prachové filtrace je proto, že dieselový motor má vyšší kompresi a potřebuje lepší úroveň filtrace. Obecně efektivnost filtrace u filtrů K&N dosahuje 96-99%. Váha vzduchu (mass air flow, MAF) K&N filtry jsou nejlepšími filtry světa. Jsou čistitelné a tudíž je není třeba měnit. Pro některé servisy nebo obchodníky to znamená ztrátu zákazníků (už si nekoupíte další filtry) a proto se snaží zákazníky odradit od používání filtrů K&N tvrzením, že olej z filtrů může poškodit váhu vzduchu. Je to pouze menšinový názor a nikdy nebyl potvrzen. Tři roky prověřovacích testů K&N ukázalo, že tento mýtus vůbec není možný. Bylo testováno 107 senzorů různých značek a žádný nebyl kontaminovaný olejem K&N. Za poslední čtyři roky bylo prodáno asi 10 milionů filtrů a pouze asi sto zaslaných vadných senzorů, ale žádný nebyl kontaminovaný olejem K&N. Tyto senzory byly testovány a zkoumány, 50% nebylo vůbec vadných. Ostatní byly špatné, ale příčinou nebyl olej K&N. Senzor je izolován silikonem od tepla a vibrací, pracuje ale v tak extrémních podmínkách, že silikon se může uvolňovat a kapat na senzor. To může být příčinou, ale v některých případech fungoval senzor normálně i když byl kontaminován silikonem. Testovalo se také zda je vůbec možné aby se olej K&N uvolňoval z filtru, avšak i při extrémní zátěži se olejíček z filtru neuvolnil. I přesto se testovala funkce váhy vzduchu kontaminované olejem K&N. Senzor se ponořil do oleje K&N a poté nainstaloval do motoru. Na začátku pouze ukazoval špatné údaje, ale po chvilce už fungoval naprosto normálně. Pak se zkoušelo rozprašovat olejíček do sání, ale váha vzduchu fungovala bez problémů.




Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články