Články


Evoluce podle Mitsubishi!

2008-10-06 Přečteno: 1 575x

Řeč bude o nekompromisním Mitsubishi Lancer Evolution, jehož historie sahá až do roku 1992 a během níž shlédlo světlo světa již devět ostrých evolučních verzí. Ty si na své konto připsaly nejeden úspěch ve světových soutěžích rally, ale stejně tak dobře si Lancer s označením EVO vedl i na světových trzích. Prohlédněte si i vy evoluci v praxi automobilového odvětví.

Jak již bylo řečeno, historie prvního Lanceru Evolution, tentokráte s logickým označením Evo I, sahá až do roku 1992, a přestože byl Lancer jako takový vůbec prvním modelem, který uvedla tato japonská značka se třemi diamanty ve znaku na evropský trh, první evoluční verze nikoho zas až tak nevzrušuje. "Obyčejný" Lancer se časem stává velice populárním a v průběhu posledního desetiletí se ho na evropském kontinentu prodalo dokonce 700 tisíc kusů, čímž se stal Lancer jedním z nejoblíbenějších modelů značky. Ale zpátky k Evoluční verzi. Lancer Evolution byl již od počátku stavěn jako ryze sportovní záležitost, která měla značce přinést úspěchy v rally. Mitsubishi chtěla vstoupit do světa proslulých světových soutěží s novým a více konkurenceschopným vozem než byl do té doby více či méně neúspěšný Galant VR-4, a ať již bude řeč o nejprestižnější třídě WRC či o méně komerčních třídách A nebo N, k uvedení nového modelu bylo třeba zajistit sérii alespoň 2500 vozů pro běžný provoz. Volba nebyla těžká a konstruktérský ukazováček ukázal na Lancera.

Malý úvod do sportovní historie Mitsubishi Lancer Evolution

Sled událostí byl rychlý a rozsáhlý, a tak alespoň ve zkratce z úspěchů, které začal Lancer po svém zrodu a vtrhnutí do světa sportu zaznamenávat v seriálu Mistrovství světa poeticky označovaném WRC. Z logických důvodů nebudeme zmiňovat úspěchy v nižších třídách, i když právě zde má tento Lancer jedno z největších zastoupení, a kde též vybojoval mnohé úspěchy. S příchodem první evoluční verze určené pro běžný provoz vtrhá na tratě světové rally i závodní vůz s totožným označením, který ihned v roce svého debutu, tedy v roce 1993, obsazuje páté místo v poháru konstruktérů. První velké úspěchy přicházejí v roce 1995 ruku v ruce s vozem Evo III, kdy značka zaznamenává ve třídě WRC druhé místo v hodnocení značek a na své konto si připisuje první dvě vítězství. Se stejným modelem vyhrává Lancer o rok později již pět rally a vycházející hvězda Tommi Mäkinen vyhrává s tímto Mitsubishi jeho první světový titul mistra světa. Tím rozjíždí velice úspěšné období, když ihned v následujícím roce s modelem Evo IV obhajuje Mäkinen svůj titul a stejně úspěšný je i v roce 1998 a 1999 s modely Evo V respektive Evo VI. V roce 1998 navíc kromě mistrovského titulu Tommiho Mäkinena zaznamenává automobilka úspěch i coby vítěz v hodnocení značek, ke kterému ji pomáhá i nový jezdec Richard Burns. Tím však velice úspěšné období Mitsubishi a Lanceru v MS Rally končí. Po odchodu Mäkinena upadá tým a vyklízí tak postupně přední příčky konkurenci. Vše vrcholí rokem 2003, kdy automobilka opouští kolotoč MS, aby se v letošním roce pokusila navázat s příchodem nové evoluce Lanceru na předchozí úspěchy. Zatím však své ambice neplní ani na zlomek procenta, když návrat na světová bojiště s Gillesem Panizzim a Kristianem Sohlbergem za volanty připomíná spíše neslavné vystoupení naši domácí automobilky. Tím budiž završen nezbytný úvod do sportovních ambic Lanceru, který k pochopení provázanosti a nezbytnosti účinkování "silniční verze" pro veřejnost musel být zmíněn. Ve své nyní více jak desetileté historii si Lancer Evolution vybudoval na světovém trhu a v podvědomí zákazníků neotřesitelné image a místo. Je chápán jako nekompromisní stroj se silnými rally ambicemi, které jsou cítit z každého článku či press kitu, a které pochopíte až ve chvíli, kdy do Lanceru usednete, či se v něm svezete. V zaměření, image a zpracování se Mitsubishi Lanceru jakékoliv evoluce vyrovná snad jen jeho úhlavní nepřítel a více či méně jediný přímý konkurent, kterým je odjakživa Subaru Impreza WRX Sti, která taktéž s úspěchem bojuje v populární a zmiňované kategorii WRC, a která k nám taktéž přijíždí rok co rok s novou evoluční řadou. Ale detailně o Subaru až v některém z příštích článků. Dovolím si říci, že až trochu opodál pak vyčkává další produkční verze vozu ze seriálu WRC, kterou je se silným image působící Ford Focus RS, který na své kolegy ale silně ztrácí faktem, že se jedná "pouze" o předokolku. Dalšími přímými či nepřímými konkurenty Lanceru Evo budiž Alfa Romeo 156 GTA, Audi S4 případně S3 (hodně silně se cítí i připravovaná Audi RS3), BMW M3, M-B C 32 AMG či Volvo S60R.

V tabulce nabízíme zajímavé srovnání Mitsubishi Lancer Evo VIII s jeho ostrou závodní variantou zápasící na žhavé půdě WRC:


Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články