Články


Auto s nejdelším názvem na světě

2008-11-03 Přečteno: 2 678x

Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400

Nejrychlejší sedan všech dob pokořuje svou výbušností i Carreru GT, ale přesto je o komických 12,3 milionu korun levnější.

Jestli je na automobilovém trhu místo, ve kterém stárnou novinky stejně rychle jako počítače, mobily a digitální foťáky, pak je to ta speciální skulinka, kterou si pro sebe v posledních deseti letech vydobyla nerozlučná a zároveň i nesmiřitelná dvojice Subaru Impreza – Mitsubishi Evo. Každý půl rok přihodí jedno z nich na pult ještě větší výkon a zrychlení, jako v podobě Imprezy WR1 a Eva FQ-340.
Náramně to připomíná ty americké večerníčky, ve kterých na sebe postavičky bleskově vytahují větší a větší kvér, až má jedna z nich bouchačku rozměrnější než celá zeměkoule a všechno končí velkým BUM. Evo s Imprezou jsou na tom stejně a nejnovější FQ400 lze přirovnat zhruba ke stádiu, kdy ten revolver (a všimněte si, že je to vždy revolver) sahá odsud až do Kanady.

Auto s nejdelším názvem na světě

se našeho trhu vůbec netýká, neboť jde výhradně o omezenou sérii 100 kusů pro Británii, kde má připomenout třicáté výročí působení Mitsubishi ve Spojeném království. Jeho výkony jsou ale natolik impozantní, že není možné se o nich nezmínit. A jestli jste si někdy říkali, co asi tak znamená druhým rokem používaná zkratka FQ, vysvětlení vás určitě překvapí. Věřte tomu nebo ne, ale v překladu se čte jako „kur@#$ky rychlé“. Asi se nedočkáme toho, aby se u nás prodávalo startovní Evo pod názvem KR-260, z faktického důvodu už jen proto, že i v Británii se FQ používá jen pro upravené modely a základní Evo se tam jmenuje stejně jako u nás. FQ-400 je pokračováním FQ-320 a britské zastoupení Mitsubishi pozvalo k jeho vývoji čtyři renomované firmy s dlouholetou praxí v závodění a WRC – jmenovitě Alcon, HKS, Rampage a Owen Developments – které už v minulosti přispívaly ke speciálním edicím tamnějšího Eva.

Motor má stále dvoulitrový objem

ale jeho výkon vzrostl na hrozivých 405 koní a točivý moment na 483 Nm. Aby se při tak dechberoucích hodnotách nerozskočil hned na první přišlápnutí plynu, má ocelové těsnění pod hlavou, zesílené šrouby hlavy a klikového hřídele, kované ojnice a kované písty. Ostatní úpravy se týkají zakázkového turbodmychadla Garrett, nerezových výfukových svodů, větších vstřikovačů a vysokotlakého palivového čerpadla, upravené řídicí jednotky, propustnějšího sportovního katalyzátoru a iridiových svíček. Zesílená spojka je keramická a příbuzná té, která se používá v rallye. Každé FQ-400 ze stokusové série bude samostatně montované u firem Rampage a Owen Developments, které je budou po jednom zkoušet na brzdě a individuálně ladit řídicí jednotku pro dosažení garantovaných výkonů. Pozoruhodné je i to, že i s tak rozsáhlými úpravami na něj Mitsubishi dává záruku tří let nebo 58 tisíc kilometrů (ekvivalent 36 tisíc mil). Pozadu nezůstala ani karosérie a podvozek, který Mitsubishi opakovaně testovalo na Nürburgringu. Přední i zadní aerodynamické prvky z karbonu jsou stylově agresivní a zároveň plně funkční. To samé platí i pro šestipístkové třmeny Alcon Mono6 na kotoučích o průměru 343 mm a odlehčené ráfky s černým lakem. V interiéru jsou karbonové doplňky a malý štítek s výrobním číslem, ale jinak si vnitřní prostor zachovává všechny komfortní položky klasické výbavy, včetně elektrických oken, zrcátek a klimatizace. S tím vším umí FQ-400 zrychlit z nuly na 96 km/h za 3,5 sekundy, což je rychlejší nebo srovnatelné s takovými esy, jako je Porsche Carrera GT nebo Pagani Zonda. Svůj podíl na tom má přirozeně i pohon všech kol s elektronicky řízeným rozdělením výkonu. Nejvyšší rychlost je 282 km/h. Vtip FQ-400 je v tom, že stojí 47 tisíc liber, což je v přepočtu zhruba 2 160 000 korun. Není to nic levného, ale stále je to přes dvanáct milionů méně než cena Carrery GT.


Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Mitsubishi Lancer

Toto je článek o modelu Mitsubishi Lancer

Konec velké legendy

Poslední EVO

Radost z představení nového dlouho očekávaného Mitsubishi Evo X vystřídala studená sprcha, která nepotěší žádného fanouška modelové řady Evo. Podle slov Gayu Eusegiho, šéfa globálního produktového vývoje Mitsubishi, se jedná prozatí...

Mitsubishi Lancer Evo X 2011 - ještě komfortnější

Mitsubishi Lancer Evolution ušlo za poslední léta cestu od derivátu rallye speciálu k jakémusi rychlému sedanu pro každý den. Ať už tento posun kvitujete, nebo nikoli, pro příští rok bude ještě markantnější.

Mitsubishi představilo invovované provedení desáté inkarnace sv&e...

Nastaveni geometrie podvozku pro Evo I az IX

Nastaveni geometrie pro Lancer Evolution I az IX

Protoze musim nastavit geometrii na svem auticku, hledal jsem jak nastaveni z fabriky, tak pro sportovni pouziti. Vysledky uvedu v tomto clanku, tak, aby se neztratily a mohly eventuelne poslouzit i jinym uzivatelum. Uvitam doplneni a prakticke zkusenosti

Tovarni nastaveni od MMC:

Poradi hodnot: Front suspension/ Predni naprava Toe-in (sbi...

Test Lancer Evolution X SST 2009

Soukromy test Evo X SST

Tak jsem se konecne dostal k opravdovemu otestovani vrcholne verze Lanceru Evo X. Drive jsem uz zkousel mene vybavene Evo X s klasickym manualem, bez velke navigace a luxusnich doplnku. Zkousene auto je tedy predvadeci vuz v nejvyssi vybave, jako napr. dvouspojkova robotizovana prevodovka SST, Mitsubishi Multi Communication System s velkym 16:9 displayem, s celosvetovou G...

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice

Japonská automobilka Mitsubishi Motors používá jméno Lancer pro své zástupce nižší střední třídy již od roku 1973. Na český trh se právě dostává již devátá generace.

Přímými předchůdci současného sério...

Mitsubishi Lancer Evo: stručný životopis

Legendární čtyřkolka z Japonska oslavila 15 let. Na trh přichází desátá generace a je čas ohlédnout se do minulosti.U Mitsubishi našli recept na dobrý výkonný sedan už před lety. Přeplňovaný dvoulitr, pohon všech kol a čtvery dveře provází Evo už od samotného počátku. Automobilka ...

Mitsubishi EVO X FQ400 potvrzeno

Mitsubishi EVO X FQ400

Japonci oficiálně potvrdili příchod prozatím nejostřejší verze nového Lanceru.

Mitsubishi bylo více než spokojeno s výsledky reklamní kampaně během vytrvalostního závodu na okruhu v Silverstone, že nabídne limitovaný počet Lancerů EVO X s označením FQ-400 pro britský tr...

Mitsubishi Lancer WGN 1,6

Mitsubishi Lancer WGN 1,6: kombi s geny Eva

Pokud vyslovíte jméno Mitsubishi Lancer, většině lidí se vybaví speciální edice Evo a jen malá část si vzpomene na jeho civilního sourozenece. Lancer proplouvá českou zemí již několik let trochu v ústraní, ale toto opomíjení si určitě nezaslou...

Mitsubishi Lancer Evolution IX

Mitsubishi Lancer Evolution IX - Výbušné diamanty

První Mitsubishi Lancer Evolution se objevil na japonských silnicích v říjnu 1992. Loni v dubnu byla na autosalonu v New Yorku představena devátá generace, která se pro japonský trh vyrábí také jako praktické kombi.

Mitsubishi Lancer Evoluti...

Mitsubishi Lancer 1300 GLXI (1999)

Briliantová kavalerie

v angličtině kopiník neboli hulán. Colt je jasný i bez překladu. Ale navzdory svým agresivním jménům jsou tyto automobily v podstatě mírumilovné. Tato modelová řada čítá několik karosářských verzí. Nejrozšířenější je čtyřdveřový sedan L...

Mitsubishi Lancer 1992-1996

Líbivá spolehlivost

Pokud potkáte na silnici Lancer, pravděpodobně ani nebudete tušit, že se tento model již přestal vyrábět. Neznamená to však, že je zastaralý: Mitsubishi obměňuje své modely tak často, že vlastně ani nemají čas dosáhnout vyššího věku. Součástí tradičního my...

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Čeští soutěžáci poprvé otestovali Lancer Evo X

Ještě před klatovskou Mogul Šumava Rallye měli někteří čeští jezdci možnost premiérově si vyzkoušet svezení s nejnovější evoluční verzí vozu Mitsubishi Lancer. Novou „desítku“ přijel ve druhém dubnovém t&yac...

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Test: Mitsubishi Lancer 1,8 CVT – Darth Vader junior

Nový Lancer přitahuje pozornost. A velkou. Především mladí příslušníci silnějšího pohlaví mě často například na parkovišti u supermarketu zavalili klasickými otázkami typu „...hmm, to je ten novej Lancer, jo? Tý jo, vypadá...

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

M Motors CZ s.r.o. zahajuje prodej nových Lanceru Evo

Majetní se dočkali, mi ostatní jen tiše slintáme a závidíme. Počínaje včerejším dnem (23.6.2008) M Motors CZ s.r.o. uvedla na český trh dlouho očekávanou novou generaci své legendy Lancer Evolution.

MMC své příznivce držela v napětí...


Články